tisdag 4 november 2014

Häng med på vår fisketur...


Nu har vi haft ett stort nät ute sedan i fredags, det är på det dom stora sikarna kommer. Abborre och annan skräpfisk fastnar inte i det. Inte heller dom små sikarna.
Nu drar vi iväg. Igår blåste det så mycket så vi kunde inte ta oss ut. Nu har vinden dragit efter andan så vi måste vara snabba nu, man känner att den är på gång igen.

Så åker vi igenom en muddrad kanal.

Här går det undan när vi passerar en året om boende och en sommarstuga. Svårt när båten guppar...

Ännu en sommarbostad

Här bor Andrea med sina 4 barn och man förstås

Här ligger nätet. Som sitter fast iland och ett ankare i sista ändan. Men nu skall det upp...

Puh, nu är det uppe, lite kracklade det, men det blåste så båten kändes som ett äggskal på vågorna.

När vi kommer hem så hissar vi upp båten så den ligger tryggt där sedan hela vintern.

Största strömmingen jag sett får bli kråkmat.


Han gillar att använda sprutan för att få rena nät.

Mitt jobb att plocka tillbaka nätet i bunken, under tiden grovrensar Lennart fisken.

Två av sikarna hade rom i sig, som jag nu skall försöka ta vara på efter alla konstens regler.

Fyra sikar blev det. Dom två största vägde 1,5 kg en vägde 1,2 och  en vägde 1 kg.
Nu skall dom få ligga i saltlake tills i morgon då vi skall röka dem.

Nu har jag vispat och spolat rommen minst 50 ggr. Så alla hinnor kommer bort. Nu skall den portioneras upp och saltas och in i frysen. Jag vill ha den fryst innan jag inmundigar den med peppar, salt, hackad lök och smetana. Det är mat för alla gourmander det.

Inga kommentarer: