söndag 24 februari 2013

Kroppkaks fest!

I dag frossade vi i kroppkakor, som Casandra ville ha och inte kan jag säga nej till henne. Efter som Lennart också hade gjort alla sina papper klara på Grace så var det värt att fira.

Här har jag skalat 4,5 kg potatis, så kokade jag och rev 400 gr kokt potatis.

Här hjälper Tommy till att krama all vätska ur den rårivna potatisen som sedan blandas tillsammans med 1 dl mjöl, salt och den rivna kokade potatisen.

Så hade jag finhackat 700 gr rimmat sidfläsk och två lökar och stött kryddpeppar.
Som sedan gömdes inuti kroppkakorna, som dom sedan fick sjuda i en 15 liters kastrull i en timme.

Här står Casandra och kollar att det är rätt doft på allt.

Klara att ätas, inte så vackra men goda och sällsynta. Inget man gör ofta. Casandra, Tommy, Conrad och jag åt 3 var och att Tommy klarade tre, var starkt gjort eftersom det var första gången för honom.  Lennart klämde 6 stycken men dom var stora. Men nu är han i matkoma också! Vi äter dom med lingonsylt till.

Nu har jag 4 kvar att steka i morgon och då är dom godast.

Ett mycket komplicerat sätt att laga fläsk o päron på...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kan gott tänka mej att jag skulle älska det, fläskoman som jag är! ;-)

Åsa

Anonym sa...

Det har jag nog aldrig ätit. Ring gärna så kommer jag och äter. Kan ju ta dryck med :) Pia