torsdag 3 november 2011

Vårt grymmaste rovdjur...

Jo, det är lilla 'Kassimirremirremurr' det.

I morse såg jag hur han satt nere vid stranden och tittade sig runt omkring. Helt plötsligt gjorde han ett hopp ner i gräset. Så kommer han uppgåendes med en lite näbbmus i munnen och massor med grästrån. Han såg verkligen grym ut då.
Så upp här framför huset släppte han den lilla musen som var vid liv och sprang runt och försökte rädda sig men inte heller. Kassimirremirremurr han lekte länge, för länge med den stackarn och jag kunde inte titta på. Varför kan det inte vara så att dom skulle få dö snabbt. Nu vet jag att jag måste gå ut och slänga bort den lilla för han ligger säkert här vid trappan.

Här hemma går debatten hög om lodjuret vara eller inte vara, skall få leva här på Åland. För nu lär det finnas flera stycken. Som dödar rådjuren. Men jag tror dom dödar snabbt med ett bett i halsen, tror inte dom håller på och leker med sina byten. Och så håller dom nere rådjursstammen som annars hamnar under många bilar. Fast nu säger dom som förstår sig på att rådjuren dras till människornas trakter eftersom dom vill undan lodjuret.
Men inte vill jag heller att min lilla Kassimirremirremurr skall bli ett offer för lodjuret, så hur man än vänder sig så har man arsolet bak...

1 kommentar:

pålle sa...

Stor chans att det ryker många husdjur och får jo. Och varför skulle inte dom leka med bytena precis som dom andra kattorna ?