söndag 27 november 2011

Min kaka till julen...

är en smarrig cheesecake.


Jag har ändrat på grundreceptet för den var på tok för söt.
Så här gjorde jag igår

tog ganska många ca 150gr pepparkakor som jag lade i en plastpåse och så kavlade jag dom så det blev smulor, hällde dem i en kakform med löstagbar botten. smälte 75 gr smör som jag blandade i och plattade till allt och så in i ugnen ca 8 minuter 175 gr.

2 askar Phiadelphiaost som jag blandade med 1 dl vaniljkesella, så smälte jag 120gr (1 kaka) vit choklad som jag rörde ner i ost och kesella blandningen och så hade jag hackat mörk 70% choklad', passar också med 'typ' toblerone. Så ner med det också och så breds allt över pepparkakssmulorna.

Så skall den stå kallt några timmar eller man kan sätta in den i frysen ett tag. och innan servering så satte jag på tranbär som jag gillar men det lär gå bra med lingon också, syrliga bär skall det vara.

Enligt grundreceptet skulle det vara dubbelt mer vitchoklad och 1 dl socker!!! Det behövs inte alls den är så söt ändå. Den här kakan tillåter jag mig att äta av när jag vet att den inte innehåller så mycket mjöl och socker.

1 kommentar:

Anonym sa...

Den ser jättegod ut , måste testas ! Ingerö