fredag 30 oktober 2015

Bloggtorka eller tidsbrist?


Kanske jag börjar bli en stressad pensionär?

Har varit mycket på gång denna vecka. Garnen skall i sjön och fisk har vi fått, 17 sikar, en gös och en öring i går. Så nu äter man fisk så det börjar räcka snart, idag blir det lite knäckis snacks med räkost toppat med rökt sik till förrätt. Så blir det stekt öring med romsås. Innehållande sikrom, creme fariche och salt, citronpeppar och lite hackad dill.


 Häromdagen fick vi tre bamsegäddor som ingen ville ha. Så vi lade ut dem till åtelmat och riggade kameran. Först tredje natten kom den här filuren och åt upp alltsammans. Inte ett fjäll eller ett fiskben fanns kvar! Inte för att jag vill mata mårdhundarna men dom finns ju där och kanske dom äter mindre av dom andra djuren och dom fick mina gäddor.

Så har jag fått varit lite glad, för vågen visade -3 kg!!! Nu har vi varit hemma i en månad och då började vi med 5:2. Och äntligen visade det ett resultat. Men usch vad det tar tid, Lennart har mycket lättare att gå ner i vikt men jag får väl skylla på att jag är så kort i kackfallet!
Det har under den här tiden varit 10 halvfastedagar. Så nog går det långsamt. Cyklat mycket har jag gjort och så försöker jag få ordning på min fot med promenader. När vi går efter posten så blir det en runda på 2 km och jag känner att den blir lättare för varje gång, så snart kan den utökas.

Fast nu har en ny era börjat för oss. Eftersom tidningarna kommer så sent så hinner vi läsa dom på plattan på morgonen så sedan blir dom bara liggandes. Så nästa år så kommer nog den röda att få stryka på foten. Är det så att jag behöver nåt urklipp ur den så får jag väl köpa den eller hämta från redaktionen om jag vill snåla lite...

Trevlig Helg på Er. I morgon skall jag tända ljuset på graven, nu kommer det vara en lugn och fin helg annars brukar det storma så alla ljus blåser ut. Fast nu kör dom flesta ljus som går på batterier.
Även vi...

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det var inte dåligt med 3 kilo på 1 månad, kanske den metoden skulle vara något för mig som börjar dieta varje måndagmorgon, men fram mot kvällen har karaktären flugit sin kos. Det kanske är lättare när man vet att man får äta normalt nästa dag igen. Vilket härligt pensionärsliv ni lever, friluftsliv varvat med resor och roligheter. Det är precis så som pensionärslivet ska levas😀 ha en bra helg// Helena

mommo sa...

Hej Helena! Kul att jag fick ett ansikte på dej och ett vackert sånt också. Dom var duktiga dom där killarna på teatret och modiga...

Anonym sa...

Jo dom var faktiskt duktiga och bjöd på sig själva, undrar om det funkar det där tricket med gladpack? Kanske jag skulle ta och testa tills jag ska in i nyårsstassen, för troligtvis hinner inga mirakel hända fram tills dess även om 5:2 skulle funka. Jag tänkte börja imorgon, måndag o torsdag så får vi se hur det går. Eftersom jag kände igen er från fotona på bloggen tänkte jag att jag måste ge mig till känna. Tror det var så att jag googla något recept första gången jag trillade in på din blogg och började läsa, och det är flera år sedan. Oj vad många roliga lässtunder du har bjudit på sen dess, så tack för de😀🌺//Helena

mommo sa...

Jag kan tipsa lite vad vi äter till vår 'middag' dom dagarna. Vi varvar ibland med räksallad eller kycklingsallad. Då är det väl dressingen man får tänka på att inte ta för mycket. Annars kan väl inte sallad, ärtor, majs, paprika, gurka, och tomater vara så kaloririka. Och i kycklingsalladen brukar jag sätta rödlök och små blomkålsbuketter, som ger bra tuggmotstånd. Ibland blir det också Pauluns gröt och kokt ägg. När kvällen kommer är det riktigt gott med en mugg te innan man skall sova. Fast jag är så pigg dom nätterna så jag har svårt att somna.
Lycka till. Vi har också fastardag i morgon och sedan redan på onsdag, för på onsdagnatt skall jag kryssa till Helsingfors med en väninna.