tisdag 13 oktober 2015

Vilket otroligt fint väder

vi har!

Hela oktober har ju viken legat som en spegel, det lär fortsätt ett tag till.

Nu har vi fiskat vareviga dag och alltid har vi fått någon gös och lite mer sikar. Nu har jag lärt mig ta vara på sikrommen också, som är en god delikatess för finsmakare!


 Det skall vispas ordentligt så man får bort alla hinnor och sköljas tills allt är klart och fint. Sedan ner i burkarna och på med lite salt och så i frysen. Aldrig mer behöver jag gå och köpa löjrom, 200 gr för 400 kr!



Det är ett ordentligt utvatten nu, så svanarna behöver inte gå upp på land det går bra att stå i sjön och putsa sig.


 Nu har svanungarna lärt sig flyga, så det är ett kockolurum på viken, först skall det trumpetas sedan tar dom sats och flyger något varv och då måste dom berätta om det också. Så kan man inte undgå att höra när nio svanar landar. Så när man inte flyger så måste det flaxas lite också. Dom är för gulliga, fast dom skitar ner viken ordentligt. Övergödning kanske!

Det är ett skådespel alla dagar när man tittar ut. Rådjuren betar nära huset och tittar bara upp en stund om vi kommer ut. Så har jag en vildkatt som styker runt här. Kanske mitt fel för jag lägger ut fiskrenset för att fåglarna skall ta det. Men katten sitter i timmar och äter. Ingen kinkblåsa det där.


Så fort katten smyger sig dit så kommer skatorna med. Dom verkar vara kompisar. Vi har åtelkameran ute och hoppas få bild av nåt annat intressant djur som räv t.ex. Men hittills har det bara varit katten som fastnat på bild.

Inga kommentarer: