torsdag 10 april 2014

Nilla, en snäll katt...


 Nilla föddes i mars 2000. Det var Casandras katt från början men när dom flyttade till stan så trivdes hon aldrig där. Hade svårt att vara ute för det fanns säkert för många kattor på ett litet område.

Så i april 2007 hämtade jag hem henne till mig. Då fick hon lov att lära sig leva med Sigge som hon inte var så förtjust i från början. Och tänk, hon gick aldrig hem till huset hon bodde sina första 6 år i.
 Hon accepterade från början att hon skulle stanna hos mej.
 Sedan när vi byggde nya huset kom hon ibland över och hälsade på under byggtiden. Men när jag satte henne i bilen och tog henne med hit och sade att nu bor vi här. Så stannade hon. Vad jag vet var hon aldrig tillbaka men det var ju samma revir runt om så allt var väl hemma för henne.

Alltid snäll och frisk har hon varit. Nu började jag märka att hon gick ner i vikt och så gick det inte lika mycket kattmat åt. Så jag började lura på henne och såg att hon hade svårt att äta den hårda maten.
Så började pälsen bli lite tovig och nu förstår jag varför. Hon kunde inte tvätta sig!

Trodde nog i morse när vi for till veterinären att det är nog någon tand som krånglade. Det trodde Veterinären också. Så hon tog henne med och skulle fixa till henne i munnen, vi skulle få hämta henne efter nån timme.

Efter ett tag så ringde hon och sade att det var dåliga nyheter, för hon hade en stor tumör på tungan.
Det fanns inte mycket att göra än att låta henne sova vidare. För mej blev det lite mindre plågsamt när man inte behövde tänka på att föra henne dit för att avlivas, nu gick allt så fort.

Men man vänjer sig aldrig med att ta bort ett husdjur, vet också att inom snar framtid kan det ske igen.
 Nilla blev 14 år och Sigge blir 14 i höst.


Inga kommentarer: