måndag 2 december 2013

I bokträsket igen!

Efter jag plöjt igenom Elisabeth Nemerts och Simona Ahrnsteds böcker så kändes det som hur skall jag hitta nåt bra att läsa igen.

Men nu har jag ramlat över flera böcker som jag bara måste köpa...

Det är flera olika författare som skriver om 'Släkten'

1. Blandat blod av Katarina Mazetti.  Den skall jag börja med idag...

2. Sigrids Hemlighet av Karin Wahlberg.

3. Tempelbranden av Catharina Ingelman-Sundberg.

4. Helenas hämnd av Maria Gustavsdotter. Den läste jag i helgen...

5. Drottningkronan av Ingrid Kampås. Den har ännu inte kommit ut i pocket.

Finns som inbunden men den blir dyrare än dom andra fyra i pocket så jag avvaktar, kanske den finns att låna på bibban om jag har tur.

Alla böcker utspelar sig i Medeltiden med eländes elände för kvinnorna, men oftast finns det en stark sådan med i berättelserna. Böckerna kan läsas som fristående.

Tänk vad man är lyckligt lottad som kan tycka om att läsa, minns när mitt romanläsande började, jag var runt tio år när mamma hade fått en årgång av Allers från en granntant och där gick följetongen 'Barn 312' och hon började berätta så till slut satt jag och slukade alla romaner i Allers.

Vad tror ni trängs i mina bokhyllor? Jo massor med Allers romaner och alla Sigge Starks böcker. Min första bokserie som jag köpte åt mig var Angelique av Serganne Golon.


Det var 1964 som jag köpte den första och 1971 kom den sextonde boken ut.
Men dom har jag vuxit ifrån, försökte läsa om dem en gång men det gick inte så bra. Men då när jag läste dom då var dom sååå bra.

Har nog en salig blandning, allt utom deckare för sådana gillar jag inte än.
Men tror också att jag snart måste börja göra en gallring och få bort sådana som inte har så stort värde för mej, annars måste vi bygga ut biblioteket mitt.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Inger! Läser nu min första Simona Ahrnstedsbok och den är fruktansvärt bra, så jag hoppas hitta flera i samma stil, tack för tipset!
Barn 312 vet jag att jag läste för länge sen också.
Själv älskade jag Margit Söderholms böcker om Hellesta och Jul på Hellesta brukar jag måsta läsa med några års mellanrum, om "hackekorv" och julkalas utan like..
Lite Downton Abbey över det hela!
;-) hälsningar Åsa

Anonym sa...

Jo förresten, funderade lite över att du vill ha kållåda till jul, är det något du är uppväxt med eller hittat på själv..?
Aldrig hört någon annan som haft just det på julen..
Härom året var det en annan som sa att det blir ingen jul om man inte får bruna bönor och köttbullar på julbordet, hon är från Saltvik och sa att det var vanligt där, men det visste jag inte heller.. Intressant är det i allafall med våra olika traditioner! :-) Åsa

Anonym sa...

Hej Åsa!
Menade kålrotslåda inte kålpudding. Lite stavfel där ;-)Lådorna till jul blev inmatade i huvudet från smörgåsbordet från prinsessantiden sedan 1971. Mamma min hon ville ha potatislåda och jag kålrotslåda. Det är ju lite finskt så Lennart har just börjat tycka om den. Annars skall det vara julskinka, jansson o sill, sviskonkräm med snömos som är det viktigaste för mej på julen. Har lite svårt att förstå dom som vill ha gravad lax och köttbullar, det är ju sånt man äter året runt. Lutfisk äter jag inte, fast det fanns alltid hemma på julbordet.

Nu till böckerna! När du läst Simonas alla böcker så kan du testa Elisabet Nemert. Finns också en bok som är svår att lägga ifrån sig, läst den flera gånger och det är Folket på Innhaug av Anne Karin Elstad. Handlar om från 1800 talet men till och med Casandra sträckläste den...

Anonym sa...

Jamen då är det på grej då, kålrotslåda är det godaste som finns och det äter jag hellre än potatislåda nu för tiden! Vi har också varit väldigt traditionella ang julmaten, men sen har nya mänskor kommit till, stora och små, som gillar eller inte gillar det ena och det andra, så nu brukar Andrea göra köttbullar till julbordet och Johanna kokar tunga och tar med och det andra, sill, skinka och lådor brukar vi göra,jag har faktiskt gjort revbensspjäll i två år nu, för det gillar Peter och lutfisken frossar Calle och jag i från början på november till februari!