tisdag 18 december 2012

Jag bara jomsar runt...

och får det inte att löpa på!

Kanske är det ett tecken på att man börjar bli till åren och allt börjar gå så sakta?

Nåja, skottningen tar väl på krafterna och sedan skall man in till staden och snurra på och söka julklappar till  människor som har allt dom behöver och mer därtill. Far man in till staden så får man ju sitta i en massa bilköer som inte är så vanligt för mej. Så ser men inget från min lilla bil heller, vallarna är ju dubbelt högre.

Även här hemma har jag stora snövallar så för att komma till mitt fågelmatarträd så måste jag lägga en planka att gå på, annars hade jag fastnat där. Det är inte klokt vad fågelmat det går åt. Mest gillar dom hackade jordnötterna. Och när jag matar rådjuren med havre så måste jag kasta lite havre på marken till gulsparvarna. Det är ett sjå det här lantlivet.

Nu har jag bestämt mej för att i år att det mesta på julbordet skall vara hemlagat. Började med kålrotslådan, himmel vad god den blev! Kommer aldrig mer attt köpa den färdig. Hoppar över potatis och morotslådan för vi gillar bäst kålrotslådan och nån måtta  får det vara på frossandet.
Idag har jag stekt köttbullarna och förnyade receptet på dem. Fick tips av Malin J via fb. Där dom heter 'Himmelska köttbullar'  och vad goda dom blev!!!


Blev extra sting på dem när man skulle dofta över cayennepeppar och skvätta soja på dem när dom smörstektes. Så det blev 80 st av 1 kg malet.  Tack Malin om du läser detta eller annars kan din mamma förmedla tacket ;-))

Nästa moment är att jag skall grava laxen. Äter inte själv gravad lax men man har några svenskfödda till julbordet och för dom är det ett måste. Blev trött på den gravade laxen när man stod i kallskänken och skar upp lax till dom resenärer som klev på, på svenska sidan. När vi gick ut från den finska sidan då var det korv och skinka som gällde...

Skinkan har jag fått order om av mannen att den skall vara klar till fredag för då kommer han hem på ledigt och vill äta lite innan det är dags för honom att gå på jobb på annandagen och sedan kommer han och vara på jobb nästan hela januari.

Har bestämt att i morgon skall jag jaga lite dammråttor och ta fram julpyntet. Men jag undrar om det funkar ? För idag kom jag hem med en bok av Tamara McKinley. Fast funkar det inte så har jag torsdagen kvar...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kålrotslåda och skinka sen är jag nöjd på julen. Några julklappar är ju inte helt fel heller. God Jul önskar jag er. Pia

Anonym sa...

Härligt att du tyckte om köttbullarna. Johanna hon kan hon, jag kan rekommendera mycket från hennes blogg.

Testa denna när du tröttnar på julmat:
http://ensmaksak.com/2012/04/07/currykyckling/

Mmmmmumsigt god kyckling!!!!

//Malin