tisdag 21 september 2010

Monika, du glömde dom här!

Men vilken tur för mej!
När jag var ute på kvällsrundan med Sigge fick jag för mig att kolla ett svampställe här i närheten. Har lite svårt att gå i skogsterräng med knäet, så egentligen har jag slagit kantarellplockning ur hågen detta år, men nu fick jag det för mig.
Ingenting hade jag att ta dem med så det blev att ta av sig tröjan och plocka i den.
Så många blev det inte men det skall bli något smaskens av dem i morgon i alla fall.
Men nästa år då jäklar skall jag dammsuga skogen...

7 kommentarer:

Anonym sa...

Pålle plockade 15 liter av skogens guld igår.
Så kvällarna går åt att rensa o förvälla!

Anonym sa...

MINA SVAMPAR!!!! ...och säkert får man inte veta var du hittade dom.
Då måste jag väl leta upp nya svampmarker när du börjar komma igång nu.. :-)
/M

pålle sa...

och 15 litter idag igen, 65 litter på en vecka, plockat, rensat,førvællt och fryst in sjælv! och då har vi jobbat mellan 0700 till 1600 också skall du tænka! De Du!

Anonym sa...

Ja då har du inte långt till skogen! Du skulle koka in några i ättikslag det är skitgott...

pålle sa...

e du galen?

Anonym sa...

Pålle så här gör du:
"0 st små kantareller och förkoka dem i vatten 10 min låt dem rinna av.
Lag:
4 dl inläggningsättika, 3 dl socker, 4 vitpepparkorn, 4 kryddnejlikor, 1-2 bitar ingefära, 1 bit kanel och en rödlök i skivor.
Blanda ingridienserna till lagen och låt den koka upp. Lägg i svampen och låt den koka sakta ca 1 timme. Häll upp på en burk så lagen täcker kantarellerna och tillsut dem genast och förvara den kallt tills du kommer hem med burken till mej. Det är mycket gott till kött.

Anonym sa...

Det skulle vara ca 20 små kantareller...