onsdag 13 januari 2010

Tjugonda Knut sopas julen ut...



Fast bilderna blev i fel ordning!

Här skall inget gå till spillo har Lennart bestämt, så min fina gröna gran klipptes ner och nu har jag eldat upp den.
Det blev inte så mycket energi av den för den var så grön och grann...
Knappt ett barr lossnade och inte ville elden ta sig. Synd att kasta ut en så fin gran, men är det tjugonda knut så kastas granen ut. Det gäller att hålla på traditionerna.

Jul utsoparna saknade jag men bor man i ödemarken så kommer ingen hit tydligen. Köpt godis och tänt på alla utelampor och stod redo men inte en enda sopare.
Nästa år MÅSTE lilla August komma...

Kan berätta att när jag var barn så kom det utsopare fast dom stod mest ute och bultade och min mamma hade humor,hon visste vad dom ville, att bli jagade, och som hon jagade och själv hade hon mycket roligt. Sedan började man själv och vi använde tråd som vi gned harts mot så det hördes in i huset och sen fick vi springa allt vad tygeln höll...

Det var före tvns tid men roligt hade vi och motion fick vi med för det var några kilometer hit och dit och det var ingen som skjutsade oss på den tiden. Ingen bil och mamma utan körkort och pappa till sjöss. Var det mycket snö så skidade vi.

Men jag tycker inte det gick nån nöd på oss för det, vi överlevde.
Undrar om barnen skulle göra det idag om dom blev transporterade till den tiden???

Inga kommentarer: