torsdag 7 januari 2010

Nu puttrar linssoppan.



Nu när jag är ensam denna vecka skall det bli mycket soppor.
Börjar med linssoppan, den är inte vacker men god och mättande.

Det finns en uppsjö med varianter på linssoppa, provat flera varianter men den här har jag fastnat för.

Så här gör jag om nån vill prova på:

1 stor lök, 3 rivna morötter fräses tillsammans med 1 msk curry.
Under tiden kokar jag upp 7,5 dl vatten med två hönsbuljongtärningar som jag sedan slår över fräset och lägger i 3 dl röda linser, lagerblad, salt, peppar och så 1 msk sambael oleak som gör att det bli hetta i det hela och sätter igång förbränningen (hoppas jag).
Så får det puttra i ca 20 minuter eller tills hungern sätter till...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag lagade också linsoppa i går! JAg mixar alltid min, då blir den så slät och mjuk. Har alltid broccoli i också./pernilla

Anonym sa...

Dessutom har jag morot i! Då blir den röd och fin!