måndag 4 maj 2020

Inger särskilt händer...


så det finns inte så mycket att skriva om.

Fast en hemsk sak har hänt! Casper mitt ena barnbarn av sex stycken, fick en snärt av en kvist i ögat och ögat sprack!!! Det blev helikopterfärd till Åbo och dom opererade på lördagen, detta hände på fredagen. Så nu är han kvar där och ingen vet något om utgången.

Det sprack både lodrätt och vågrätt och han fick en massa vätska i handen. Det kommer att bli en lång väg sade läkarna åt honom och flera operationer. Stackarn så nu ligger han där med finskspråkig personal och längtar hem. Så jag har skickat lite gamla uttryck som han sade när han var barn, till honom som jag skrev upp i min 'lilla röda' Som den här...  om det går att läsa?






Så har nu blåmesen börjat ruva på nu 11 ägg.



På denna bild från igår var det 10 stycken men i morse räknade jag till 11.




Så har mannen äntligen tagit ut husbilen, så nu städar vi upp den, nästa vecka har jag 2 besök på skjukhuset att göra, först på måndag och få några lappar på ryggen och på onsdag skall jag till hudläkaren och få något utlåtande om det är knäprotesen jag är allergisk mot.

Så på fredag skall vi besikta husbilen och sedan skall vi ta oss några dagar i skärgården, så nu blir det att hemestra här. Vi kan ta oss först till Kökar och så till Åbolandsskärgård och så förbi Åbo och hem norra vägen över Brändö.
Fast det blir inte så många dagar för sedan skall mannen hem på ett äldrerådsmöte på onsdagen.
Nu har dom gjort det någorlunda överkomligt att ta husbilen i skärgården. För nu kan man köpa ett årskort för 160 € Så vi planerar att åka fler gånger. Till Sverige lär det nog dröja innan gränserna öppnas.

Annars håller coronan sig lugn här endast 12 fall har det varit och nu lär alla vara friska och än har dom inte hittad nån ny smittad. Det är skönt...

Måste hem sedan för att kolla blåmesungarna, Hoppas det går bra för en gång gick det på tok. Var så hemskt att se. Det var så kallt i si maj månad så det fanns inte insekter att mata dem med och till slut lämnade hon dem och jag såg hur dom svalt ihjäl och inget kunde jag göra. Naturen kan vara grym.

2 kommentarer:

Libra sa...

Men så otäckt med ditt barnbarn. Stackars honom. Hoppas att allt går bra så han får behålla sin syn. Vad härligt att ha en husbil och kunna åka iväg ett par dagar då och då.
Det behövs verkligen i de här tiderna vi har nu.
Ha en trevlig liten semester. Håller tummarna att allt går bra med läkarbesöken.
Kram Carina

mommo sa...

Tack för din kommentar! Casper har fått komma hem en sväng från Åbo men skall tillbaka på måndag. Dom vet ännu inte hur det blir med synen. Det är bara att hålla tummarna. Det finns så skickliga läkare så man hoppas...
För mej blir det spännande och se vad jag är allergisk mot, krom, kobolt eller nickel. det är ju dessa ämnen dom gör proteserna med. Det är väl billigare än titan..
Är planerat att vi skall till Sundsvall veckan efter midsommar på bröllop, men än vet dom inte om dom kan ha bröllopet.
Ha det så bra/inger