torsdag 28 maj 2020

Hej på Er!


Nu verkar det som det kommer och bli lite varmare, för idag blev jag svettig när vi spelade boule. Det har vi hållit på med sedan mars månad, träffats ute förstås. Mars och april var vi några eldsjälar som kom och spelade 8 -12 stycken. Men när maj månad kom så blev vi fler och fler, dom två sista torsdagarna har vi varit 25 stycken och vädret har varit på vår sida hela tiden. Även den kalla nordanvinden!




Så finns det hopp att alla 11 blåmesungar kan klara sig, för nu finns det insekter till dem. Tidigare en dag såg jag hur mamman hade en solrosfrö som hon hackade i mindre bitar och delade ut till dem.
Tror att dom kommer att lämna boet i slutet av nästa vecka. Synd, för då är vi borta!

Nu planerar vi att ta husbilen och köra i sydligaste Finland vid kusten. Coronan skall vi försöka undvika när vi är mest för oss själva i bilen. Nu skriver dom att den börjar avta i Finland. Men med Sverige är det värre. Nu kom en ålänning hem från Sverige och hade blivit sjuk där men kom ändå hem, blev testad och det var positivt. Hoppas nu att dom får tag i alla som hen umgåtts med och sätter dom i karantän. Så nu har vi haft 13 fall här. Måtte det får räcka. Men tror inte det.

Man är lite irriterad på Tegnell och &. Dom bara intresserar sig för kurvor! Nu har 400 pers dött i Finland och över 4000 i Sverige. Det är lite skillnad det. Vi har ju mindre befolkning men det är på tok för många i Sverige. Nu går ju vi ålänningar och är rädda, för nu får sverigelänningarna komma till sina stugor. Meningen är att dom skall hållas där tills dom far hem. Men näjdå, dom står och pratar i affärerna med varandra, för det skall väl inhandlas material och blommor...


Så hade jag lyft ut halva linneförrådet och plockat igenom, men det mesta fick komma in igen. Dom här virkade sakerna från svärmor och min mor måste jag bara lyfta in igen. Nåt roligt måste mina döttrar ha när dom röjer efter mej. Och alla dessa näsdukar som min mor samlade på när hon jobbade på en kemtvätt. Då hade dom flesta näsdukar i fickorna som blev kvar. Nu är det väl ingen som kör med sådana här näsdukar.




I går kväll trodde jag hade en Flamingo på stranden. För där stod en röd svan! Den gick ner i vattnet innan jag fick ett foto av den. Så kom den upp igen men då var det mesta av blodet borta. Det hade säkert varit svanslagsmål. Han hade väl kommit för nära ett bo där en hona ligger. Hennes gubbe är så på g om nån kommer för nära. Hoppas den tillfrisknar.

Inga kommentarer: