måndag 11 maj 2020

Nykomling i min djurfarm...



Är en fasantupp. aldrig sett nån fasan hos mej tidigare, men nu har han kommit för att stanna tror jag. Ser han varje dag och så sätter jag ner solrosfrön på marken som han äter.
Nu väntar jag att frun med småttingar dyker upp.




Så har jag mina tranor som var och trumpetade och bjöd på lite dans en morgon utanför fönstret.






Det är mycket djur nu... har nåt att följa när man mest håller sig hemma, vet inte om jag har tid att fara bort heller.

Tänker tillbaka vad för slag djur som fanns runt om mej när jag växte upp här på samma ställe som vi bor nu. Då var det förstås kor, höns och gris, katt och hund som var det normala av tamboskap. Så fanns det räv, hare och älg i skogen. I sjön var det abborre, gädda, braxar och mört, löjor och id.

Nu har det kommit till många nya arter som, mårdhundar, rådjur som blev inplanterade på slutet av sextitalet. Så lär det finnas grävling, lodjur har visats sig och så några vargar, även några vildsvin har vi haft här.
Fågelarterna har ökat på sig enormt, med häger, trana, kanadagäss, strandskata, fasaner
som är även dom inplanterade. Havsörnar finns det gott om, här en bild från mars i fjol av kalasande örnar med kråkor i sällskap.




Nu har också den 'elaka' svartvita flugsnappare anlänt och slogs med en talgoxe om en holk och givetvis vann flugsnapparen!




Så har jag haft besök av den vackra steglitsen.






Nu får det räcka med djurbilder för denna gång.


Nu skall det börjas startas upp, denna vecka med skolorna, så skall sommarstugeägarna få komma över och titta till sina stugor, från 1 juni skall restauranger få öppnas också. Som alla andra misstänker jag att coronan kan ta ny fart då när folk börjar slappna av. Så för mej skulle gränserna vara stängda mycket längre för då kanske den skulle dö ut. Men det är väl ett önsketänkande.

Nu har vi ingen samhällssmitta här och dom 12 som varit sjuka är friska.

Inga kommentarer: