fredag 9 februari 2018

Mina uteliggardjur!


Nu får jag sköta ordentligt om dem, som är en fröjd för ögat.

I dag kollar vi in rådjuren. Köpte hem foder till dem och dom äter så mycket så dom måste lägga sig och vila på maten.




Här låg ett rådjur i syrenhäcken 10 meter från köksdörren.



Efter att jag satte ut mat till dem på eftermiddagen tog det inte lång tid innan jag hade fyra i täppan.



Tre stycken stod och trängdes i syrenhäcken.

Plötsligt fick jag syn på en rörelse vid uthuset, och vem satt inte där och spanade på rådjuren?




Jo, Ville Vilde! Han undrade varför jag inte satt ut mat till honom. Ni ser den mörka ryggen och så har han en vit bläs på bröstet och nosen. Han kommer varje eftermiddag och äter, men visa sig vill han inte. Han gömmer sig inne i uthuset, så det har gått framåt lite. För tidigare stack han ut som en oljad blixt när jag kom. Undrar vad han tänker om sin vårkänsla som kanske inte infinner sig. Det var i mars i fjol som jag fick hjälp att fånga in han och kastrera honom. Förr kunde det ta nån dag innan han kom och åt, när han var på längre friarfärder. Nu tänker han bara på mat. Lemlands tjockaste vildkatt!


Nu börjar OS, så nu skall det bli bättre tider framöver, upp tidigt på morgonen och förhoppningsvis får vi lite mer gjort under dagen och så tidigt i säng!

Vi kan inte se svenska 5an men vi kan kolla finska yle där dom har svenska kommentatorer, tack och lov. Vi kommer att kolla längdskidor, skidskytte och slalom i mån av tid. Resten får man läsa sig till var medaljerna hamnar.

Trevlig Helg1













Inga kommentarer: