måndag 1 maj 2017

Jamen visst blev det schnitzel!


Jag vet inte hur många jag ätit, Dom serveras i alla olika kombinationer...

Även där satt det tyskar och åt den, undrar om dom inte ledsnar. Den är ju god förståss. Någonting jag inte kan med på dessa mindre matställen är Currywursten och Bratwursten. 

Nog om mat just nu. Vi satte kurs mot Berlin skulle runda den på östra sidan på motorvägen och allt gick bra tills vi kom norr om Berlin då blev det stopp! Många ambulanser och brandbilar passerade oss, Alla körde så långt åt sidan man kunde så dom kunde passera i mitten. Vi såg även en helikopter som kom och gick ner långt framför oss.


Två timmar och tjugo minuter stod vi stilla. Vi såg även när ambulanserna for tillbaka mot Berlin med tjutande sirener.  Så fick vi börja rulla framåt och inte ett spår kunde vi se på vägen av olyckan. Trodde att nåt skulle synas när brandbilar var dit. Allt fint uppstädat. Nästan man kunde tro man drömt det.


Vacker skir grönska möter oss. Fast vi varit ner där allt var utslaget så är det roligt att få uppleva denna vackra grönska på träden igen.
Denna natt stod vi vid en sjö som hette Oberuckersee, en camping där mycket friluftsfolk höll till.



Bron ut till Rügen, för dit har vi tagit oss idag.Här hittade vi en ställplats som är full med husbilar. Även svenska bilar. Pratade med några och dom undrade om vi varit och tittat på Hitlers sommarställe han byggde för dom rika ariska människorna. Nu sade jag, att nu är jag trött på den gubben. Man kan kolla på nätet så ser man ett hyreshus som är 4 kilometer långt! Nu har det blivit sålt och skall byggas om till ett stort hotell. Bara den där ideen bevisar hur knäpp han var...Snart kanske Trump bygger nåt liknande, skulle inte förvåna mej.

Så nu tillbaka till maten! Här på campingen har dom en liten restaurang, där serveras det schnitzel, currywurst, bratwurst, ål och mattjesill med kartoffelen!!! Det föll mej inte på läppen idag.

Hade två gösfileer kvar så jag tänkte nu skall jag prova min Omniaugn. Det är en form som en kakform. Man kan baka mjuka kakor och laga mat i den på elplattan eller gaslågan.
Så nu tänkte jag prova på att laga fiskgratäng i den.


Skar gösen i mindre bitar, kryddade med salt o citronpeppar, kokade ihop en sås där jag brynade lök, champinjoner, i med en skvätt vitt vin och grädde och en halv fiskbuljongtärning. Så fick den stå ca 30 minuter på elplattan. Därefter svängde jag ihop lite pulvermos till det. Det blev kanon som dom säger...



I morgon skall vi ta oss till Sassnitz och ta båten kl. två därifrån till Trelleborg. Borde vara framme vid sex tiden. Så planerar vi att ta oss till Limhamn vid Malmö över natten. På onsdag blir det att köra upp mot Stockholmstrakten och ha en övernattning där innan vi tar oss hem på torsdagen.

En trevlig resa har vi haft men nu längtar jag hem och till dom vanliga sysslorna och att få spela lite boule igen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tack igen för din fina reseberättelse och välkomna hem. Ni kommer då verkligen hem i rätt tid för här har vi haft både kyla och snö medan ni har varit borta. Men förhoppningsvis är det vår på riktigt nu. Det är så roligt när du lägger in foton och berättar så bra om allt ni får uppleva. Ha en fin vår och glöm inte att blogga ibland fastän ni "bara" är hemma / Helena

mommo sa...

Tack Helena! Roligt att få lite respons med svar ibland. Nu kommer vi att få uppleva den skira våren igen här hemma. Vi höres nog igen ...