måndag 29 maj 2017

Hej på Er...


Nu har vi varit upp och sjösatt båten och öppnat stugan till sommaren.


Stugan stod kvar med sitt giftgröna tak. Stilla och fint på vattnet nån värme var det väl inte att skryta med 10 grader i skuggan men tittade solen fram blev det varmt.


En vacker morgon blev det och alla sjöfåglar har fullt sjå med att föröka sig.


Den här måsen har precis lagt sitt första ägg. Bredvid stigen som leder till vårt dass. Och många andras. Så få se hur det går med ruvandet?


Här på lotskajen har tärnan och måsen sina bon. Måsens bo är vid pållaren, tärnan har lagt sina tre ägg direkt på cementen. Dom ser ni till höger på bilden.


När jag närmade mej då kom även pappa tärna och hjälpte till, dom for runt huvudet på mig så jag fick gå bort, med andra ord dom vann.


Hon har ett sjå att försöka få alla under sig. Vi får väl se hur det går, ett scenario är att dom blåser till sjöss eller annars kommer den elaka mannen ut som brukar ta iland vid kajen och då sparkar han dom i sjön, för så har han gjort förr.


Nu har mannen börjat förbereda för sommarens projekt. Att sätta ny panel och bygga ny dörr till dasset. Även så bygger han ut en pissmoj för herrar till vänster.

Så en sista bild som jag tog innan vi for till stugan.



På kvällen kom älgen fram på vår åker och visade upp sin kalv. Bilderna jag tog blev suddiga, genom ett fönster långt håll och så lite älgfrossa på det så kan det inte bli annat.


Inga kommentarer: