måndag 27 mars 2017

Jag lever nog...


Måste vällan skriva lite så ni inte tror jag försvunnit härifrån.

Men det händer inte så mycket att skriva om. Fast om två veckor kanske det börjar hända lite mer för då drar vi söderut med husbilen Leona.

Nu har jag mest spanat på mitt fågelliv runt knutarna. Tranorna dök upp extra tidigt i år, först kom dom till strandkanten och kollade på isen.


Första kvällen var dom två.


Andra kvällen stod dom 4 stycken på åkern 20 meter från huset och trumpetade. Den fjärde var en bit ifrån. Snart kanske dom står och väsnas tidigt på morgonen. Inte gör det mej nåt det är väl bara så att jag måste upp med kameran då.



Sedan kom svanarna och landade på isen, dom låg stilla på samma ställe länge och till slut fick dom hål på isen så dom kunde stoppa ner huvudet och börja äta, sedan fick dom upp små rännor som dom simmade runt i. Och till kvällen var isen borta från viken. I år gick den 26 mars i fjol gick den 29 mars så det är ganska lika detta år. Ibland har vi fått vänta till mitten av april men då hade det varit kalla vintrar.


Så nu skulle jag vilja ut med näten men då börjar det blåsa, tänkte även elda upp allt ris som vi samlat i stora högar. Men nejdå vinden är för hård. Och till natten har dom lovat upp till 17 m/sek så det är nog bara att vänta. Som jag har så svårt för.


Mannen fick i alla fall så varmt av solen idag så han kunde sitta i gamla huset och reparera tre kapell som han lovat laga sömmarna på.

Jag håller ögonen efter vilden Ville, som kommer oftast på kvällen hit och äter av sitt 'smörgåsbord'. I går kväll hann jag ut och prata med honom. Han stannade till och tittade på mej med lite ilskna ögon som sade' hon där jäkeln som fixade bort kulorna mina' Så svängde han rumpan till och pissade på Louise bil som var här på besök. Men nu luktar det inte lika starkt, hahaha...

Inga kommentarer: