torsdag 18 september 2014

Strumpor och äpplen...

När Lennart jobbade på ett kryssningsfartyg på nittiotalet måste dom ha vita strumpor, och på dom sista båtarna här hemma gällde svarta strumpor.  Nu hittade han alla sina vita strumpor och idag färgade han dom blå. Jag hade önskat en mer diskret färg, det påpekade jag också. Men fick till svar, att blått är ju din favoritfärg!
Nåja,det är nog så att dom håller nog bara nån dag så kan jag slänga dom istället för att tvätta dem...

Äpplen av min vintersort får jag mycket av. Vi skall försöka plocka ner dom i lådor i helgen så att dom inte behöver blåsa ner och ta skada. För dom lovar ju regn och blåst nästa vecka.
Dom här har jag haft att synas vad det är för sort, av en expert. Han påstod att det är Röd kaneläpple och härstammar från Ryssland. Sedan påstod han att mitt sommaräpple är en Maglemer och kommer från Danmark. Men vissa tvivel har jag!
Men dom här håller att sparas så dom skall bli foder till mina rådjur i vinter. Så dom skall hanteras varsamt vid nerplockningen.

Så har vi fått hem två stora jordhögar av kompostjord. Så nu har vi att sprätta runt i. Det skall flyttar till olika ställen och sedan skall den plats dom ligger på planas ut så vi kan hålla efter med gräsklippare där nästa sommar. Ganska patent, för när vi började bygga så sade jag att vi inte skulle ha  några gräsmattor att klippa! Men dom blir bara större och större...

Och solen fortsätter att skina...

1 kommentar:

Anonym sa...

Jaaa men, du köpte ju gräsklippare då måste det bli gräsmattor också, eller hur.? B.