torsdag 31 juli 2014

Tänk vad lite man vet...

Om växtligheten! Ändå har man legat i lök och gurkland och rensat ogräs sen man var liten. Men jag kan vitrot, mållor och rävsvansar. Min blomguru var hit en dag och då gick vi igenom växtligheten runt huset och jag svor ve och förbannelse på alla grodblad som växer upp. Men då sade hon det där är inte grodblad, det är tussilago!


Så så här ser tussilagon ut på sommaren när blomman vissnat ner. Ifall det finns fler som är så ovetandes som jag om våra växter runt oss.

Nu har vi full fart här hemma. Har hunnit baka bröd, och förberett en smörgåstårta, till staden och handlat, haft några kaffegäster. Och så har vi fastedag så det gäller att inte stoppa nåt i munnen när man håller på med maten.

Lennart han har hämtat hem en kultivator som vi efter mycket möda och besvär fick fast på traktorn.


Nu skall han köra runt med den och försöka slå sönder leran som dom lade upp i våras när dom muddrade. Så att vi sedan kan få någorlunda jämt att man kan köra med gräsklipparen och hålla efter vassen. Med vassen för vi krig, på sommaren vinner den men på vintern vinner vi över den...


 Nu har vi sån tur att det har ju torkat upp bra i sommar, för i juli har det inte kommit många droppar regn. Fast jag står med hjärtat i halsgropen och är rädd att han skall köra fast med traktorn, det stora åbäket som jag tycker vill stjälpa. Har lovat mej själv att in i den får han mej inte.

Men det kommer att ta en tid innan vi kan köra med gräsklipparen där för det kommer upp så mycket sten som vi måste plocka bort först. Men nästa vår har det nog legat till sej under all snö som skall komma i vinter...

Inga kommentarer: