måndag 6 januari 2014

Nu har jag stuvat undan julen...

Har fastedag idag och då vill jag ha mycket att göra.

Så alla julsaker och även granen åkte ut, men jag hoppas den kan få stå länge här utanför till glädje för småfåglarna och mej. Försökte med stora stenar på julgransfoten så vi får väl se hur länge den står kvar.

Så städade jag bort en massa jugranspynt som jag aldrig använder mera. Skall försöka rensa bort det man inte använder men sånt måste jag göra när Lennart är borta, för han tycker vi behöver allt.

Så var jag ute och stuvade en häck full med ved som vi klyvit tidigare. Sedan har jag mest suttit vid datorn för jag har även gått igenom hela förra året...
 Skriver ju dagbok och sedan när året är slut så skriver jag ut den och buntar ihop den. Så det var riktigt roligt att uppleva året igen. Kanske inte operationen av foten men annars hade det varit ett bra år.

Vädret kollade jag också upp. Vi hade en snörik och kall vinter. Och våren var lite sen men isen gick i viken runt den 25 april annars brukar den gå runt den 15.
Maj månad var bra och alla bönder väntade på regnet och det kom först runt den 10 juni.
Juni var en helt okey månad men juli var kall och blåsig.
Minns när vi var på Diggiloo så blev det bara 10 grader på kvällen och där satt dom flesta i sina sommarkläder. Hade varma kläder med men höll på frös ihjäl ändå.

Så hade Lennart semester i augusti och det var en bra månad vädermässigt. Vad jag minns var det aldrig så hett att jag mådde dåligt och måste sitta inne och flämta. Så det var helt perfekt för mej.

Så var vi ¨på resa till Split som var en bra resa och så kom hösten och den är kvar än.
När jag gick rundan med Sigge ikväll så orkade knappt ficklampan lysa genom dimman och det gråa.

En äldre man sade till mej en gång att vinter kan man inte spå om den blir kall eller varm. För man kan tänka sig att kylan ligger över nordpolen som en kvicksilverkula och så vippar den åt ena eller andra hållet. Det här året har den vippat över till Amerika för där har dom så kallt och mycket snö som dom knappt haft förut. Så vi hade tur men lite kyligare kan det nog få bli och några centimeter snö

Inga kommentarer: