onsdag 23 oktober 2013

Hemma igen!

Efter en trevlig vistelse i Split. Som är en vacker och ren stad med trevliga människor.
Vackert väder hade vi och temperaturen låg strax över 20 grader och sitta i solen ville jag inte för då blev det varmt.

 Här var vårt rum, man drog lite efter andan när man kom in. Kvinnliga portieren påstod att hon bytte rum till ett bättre med större badrum åt oss.

Det var verkligen rent och fräscht och vi sov bra i dessa  sängar. Så mycket guldig rokokostil skulle jag inte vilja ha hemma.
 Nedanför 'gamla stan' som vi bodde i fanns strandpromenaden och bakom Lennart var det hur många kaffebarer som helst, kanske i en halv kilometer. Kroatierna är kända för att sitta på cafeer och dricka kaffe och det såg man.
 Vi kom ner torsdag eftermiddag, så den dan gjorde vi inte så mycket än tittade runt lite där vi bodde.
På fredagen tog vi en guidad busstur runt staden och ut en bit runt en kustremsa. Den tog en timme ungefär och så fick man lite information om lite av varje.
 På lördagen tog vi en färja ut till ön Brac´. Då passade jag på att ta en bild av Split när vi åkte iväg. Vid klocktornet mitt inne i gamla staden som romarna började bygga på 200 talet bodde vi. Det borde vara gamla Turella som ni ser till vänster på bilden
 På ön Brac´var det lugnt och stilla. Vi gick runt och kollade en kyrka som var lite mer pyntad än vad våra är. Så passade vi på att äta lunch här med denna utsikt från restaurangen. Vi åt kyckling i gorgonzola med pommes till.
 Så när det var dags för middagen innanför murarna så testade jag musslor för första gången på detta viset med skal på. Oj oj vad gott det var. Helt passligt till ett lättare kvällsmål.

Följande dag så åt jag för andra gången och Lennart för första gången Cevapcici, som jag fick tips om att skulle vara gott. Och det var det, det är egentligen kroatiska köttbullar som är formade som avlånga små rullar.

Pålle tycker att det är för lite grönt på tallrikarna, men det är så att skall man ha sallad och bröd så skall man beställa det extra, då får man rikligt av det. Vi tyckte det räckte med maten man skall orka äta allt också...

Sallad äter vi nog tillräckligt på våra fastedagar. Så en sådan tog vi på tisdagen när vi åkte hem från Stockholm. Vi kom till Arlanda 12 på natten så det blev att övernatta hos kusin Benke igen.

Och nu har min 'stilla vecka' börjat och jag är nog lite för stilla tycker jag men regnet det bara öser ner.

Tilläggas kan att foten kändes riktigt bra där nere. Nu är det 7 månader sedan operationen och det verkar som det svängt till det bättre, änteligen!

Inga kommentarer: