onsdag 31 augusti 2011

Gammalt groll...

Ja, nu fick jag även Lennart taggad att börja gå igenom gammalt i det gamla gamla huset!
Så ikväll har vi gått igenom en låda med gamla kvitton från min far, mor och bror.

Min mor och far blev lite okontanta på äldre dar och flyttade isär 1972. Mamma flyttade till mej i stan och pappa bodde kvar i huset.

Hittade ett kvitto på skilsmässan från min far i januari 1973. Så hittade vi nästa kvitto från maj månad på en 'helautomatiskt tvättmaskin'! För nu började väl tvättberget svämma över kan jag tro...
För så var karlarna förr och dom visste inte nåt annat och även kvinnorna som skötte allt för sina män.

Sedan efter knappt två år så blev dom kontanta med varandra igen och fick uppleva ett bra år innan min far dog endast 59 år gammal 1975.

Kan berätta att början på sextiotalet när bastun var färdigbyggd (den som vi rivit nu och är gäststuga) Så hade det murats in en stor kokgryta där vittvätten skulle kokas och bli bländande vit och resten av tvätten med. Men för att tvätta där måste man bära dit vatten för hand från brunnen ca 25 m bort.
 Så när pappa var hemma på ledigt från sjön så hjälpte han till. Fast han svor och gormade att hon slösade med vattnet bara för att han var hemma och bar dit vattnet. Men sen tog hon ner tvätten och sköjde den i sjön...
Ja sini så gick det till förr här på Åland. Förr och förr jag tycker inte det är så länge sedan. Men man kanske börjar gå i barndomen igen...

Inga kommentarer: