onsdag 24 augusti 2011

En bra vännina...

är hon där Christina från Sund!
För några veckor sedan kom hon med 7 liter färdigt rensade blåbär och gav till mig.

Idag fick jag svamp av henne. För hon har redan sin svampkvot fylld i frysen. Så nu har jag förvällt den och en del tog jag och lagade en underbart god svampmacka till mej.

För någon dag sedan berättade dom på radion hur man skulle laga sina kantareller bäst. Det var exakt som jag gör. Så här kommer mitt recept.
Förväller kantarellerna först så all vätska försvinner, sedan i med en klick riktigt smör och hackad lök.
Dom steks först och sedan i med en skvätt riktig grädde och salt och peppar.
Så får det koka samman  en stund så grädden kokas nästa in i svampen. Det kan man avnjuta på en smögås eller sätts i mitten på en omelett. Eller ätas tillsammans med stekt gös.

På tal om gös så hoppas jag får mycket gös i höst så jag kan återgälda Christina, så hon kan få något gott till sina svampar.

1 kommentar:

Anonym sa...

Synd Att jag inte haffade henne, för jag såg henne före dej.Häls.Ella