fredag 30 juli 2021

Snart är vår tripp runt Östersjön slut...

 

Innan vi kom fram till Karlskrona var vi in en sväng till Kristianopel.



Här har vi varit med egen båt på 1980 talet, så liten pittoresk stad.


På kvällen gick Stena Vision mot Gdansk, där hade vi en hytt men det var svårt att få tag i sömnen för mej.



När jag äntligen fick jag tag i den och då väcktes man av att Rod Steward sjöng Sailing och vi uppmanades att lämna hytten så dom skulle hinna städa dem. Då var det ändå två timmar kvar, sedan öppnades bildäcket 5 minuter före ankomst. Så det var en tröttsam väntan.



Vi körde iland och jag satte med våra vaccinationspass och väntade att få visa dem. Inte en enda gång har någon frågat efter dem, I Polen och Litauen såg man inte så mycket munskydd men när vi kom till Lettland slapp man inte in i butiker om man inte hade det på.



Igår kväll stod vi på en fin camp nere vid havet i sanddynerna, Byn hette Tula, ligger i Lettland.




Fanns många friskusar som badade men inte vi. På kvällen åt vi en god middag på deras strandrestaurang.



Det var Pulled Pork med ostsås och jalapenjo och syrad rödlök. Riktigt i min smak var det. Serverades på en planka med en pappersduk på. Det där skall jag testa hemma nån gång.


Nu står vi 20km utanför Tallin, tror det är tredje gången vi står här. Regnat och åskat har det gjort också. I morgon skall vi ta oss till hamnen för då går Eckerölinjens båt Finlandia till Helsingfors. Och vi sätter fronten på bilen mot Osnäs och så blir det att försöka ta sig hem den vägen på söndag.

Inga kommentarer: