fredag 3 juli 2020

Hej från Estland...

Närmare bestämt nu i Pärnu.

Vi tog oss på måndagen till finska landskapet med 3 olika färjor. Så stannade vi på natten i Osnäs.
Följande dag åkte vi in till Raisio för där måste mannen besöka BILTEMA, men presseningen han skulle ha till sin släpvagn fanns inte där. Men i Helsingfors!

Nå han fick sin sak i Helsingfors, så fortsatte vi till vår camp som var en stor sådan. Skojade och sade att jag skall gå och se om nån Ålänning är här. Visst fanns det en åländsk husbil som vi träffade dem senare.

Följande morgon tog vi oss ner till hamnen, det var mycket bilar som skulle med färjorna där som alla gick till Tallin. Vi åkte med Viktoria 1, det tog 2,5 h så var vi framme i Tallin.

Vi tog oss sedan ner till Haapsalu till en camp lite utanför. Tog taxi ner på staden och vandrade runt och åt Pizza som vi tog hälften med oss hem som blev en god middag igår kväll igen. Går så bra att värma upp den i stekpannan.

Dom hade en liten annorlunda stil på pizzorna, lade på salamin när den var färdigt gräddad men det blev bra.

Så tog vi oss ut till Dagö och besökte två fyrar. Ristna den röda, den har Lennart hört om i väderobservationerna i svenska sjörapporten. Den andra fyren Köpsu stod mitt uppe på land och var den tredje äldsta fyren i världen.

Denna fyr gick Lennart uppför de 128 höga trappsteg, jag nöjde mig med att gå runt den.
Så tog vi färjan från Dagö till Ösel och kom till camp som var så otroligt fin.Det var bara en tysk bil till där.

Idag körde vi till Ösels södra udde och besökte Särve fyr.

Där gick också Lennart upp i 250 mindre trappsteg, men det var för högt för honom att stiga ut och ta kort, svindeln kanske kom emot. Nu har vi tagit oss till Pärnu och på denna camping är det ca 15 tal husbilar med bara finnar.

Nu skall jag fixa middagen och spela musik för dem, som de knappast hört. Nämligen Sveriges radio p4 PLUS.