onsdag 22 juli 2020

Dags för lite djur och natur...


Nu har man varit hemma ett tag och studerat djuren runt knutarna.
Först ut blir väl mina tranor, som kom gående förbi vid stranden alla kvällar vid sjutiden.




Pappa Trana visade ungen hur det går till att flyga. 'Du kan flyga, du är inte rädd'

Under tiden jag spanade efter tranorna så underhöll mej fasantuppen 'Putte'





Han kanske tänker flytta in i skrakholken? En gång såg jag att han hade en hona i sällskap.




Han är så vacker att titta på, hoppas han kan få bilda familj i mina buskar här omkring.




Igår kväll kom dom flygandes över huset, sedan kom dom fram ur skogen och åt ivrigt av gräset vid sjön. Nu har ungen lärt sig flyga. Efter jag lagt undan kameran kom det 4 tranor till och landade bredvid familjen,. Men dom drog snabbt vidare, familjen ville nog vara ensamma.

En nackdel med tranorna är att klockan fem på morgonen börjar dom trumpeta och ge hals utanför vårt öppna sovrumsfönster. Det har varit så varmt så det måste vara öppet.



Sedan har jag en annan liten familj som visar sig på kvällarna på åkern. Jobbigast för mej och hinden är när bocken kommer rusande och skall snusa henne i baken. Då signalerar hon till ungarna att lägga sig ner och sedan får hon springa en bra stund i cirklar för att avvisa den envisa friaren.

Inga kommentarer: