måndag 4 juni 2018

Just så...


Nu skall det bli friska vindar i morgon också. Det sade jag för en vecka sedan, att när vi skall upp till stugan då kommer regnet och blåsten! Fast regnet kommer  nog att utebli...

Vi far på dagen för på kvällen skall vi stanna i vår båthamn och hålla vakt där på natten. Man måste ställa upp en gång per sommar och det är ju bäst att ta det nu i början så har man det gjort.
När det ljusnar får vi ta båten till stugan och göra den klar för sommaren.

Annars händer det spännande saker här hemma. Vi har fått massor av fyllnadsjord så att vi kan få bort gropar och ojämnheter  ner mot vattnet så det kan bli lättare att klippa med gräsklipparen.



Det här är bara början...



Det här var 20 onde lasset. Så påstår han att han får hämta tre till! Men nu skall vi vila upp oss, för det finns många stenar att plocka ur dessa gamla muddermassor. Hälften har vi nästan fått lite utbrett. Tur att han fick i igång sina gamla maskiner. Lite skruvande och mysterium med vad det kan vara för fel har det varit. Hoppas dom håller ihop ett tag till.


Så är det spännande på släktforskar sidan också. Tog ju ett DNA prov i april och en månad senare hade jag cirka 1900 släktingar. Nu har dom ökat på sig till 2260 stycken. Blir väl populärare nu att ta ett DNA prov.

En Mr Bob från Amerika hörde av sig och undrade vilka gemensamma förfäder vi hade, för vi var ju ganska nära släkt stod det. 2-3 kusin!

Han hade skrivit ut sina förfäder som en del av dem kom från Finland. Då hittade jag samma förfader på mitt forskarprogram 'Holger' så idag kunde jag skriva till honom och berätta hur det hängde ihop.

Min farmors far hade en syster  som fick en son som emigrerade till Amerika. Så i slutändan var jag syssling med hans mor och han är pyssling med mina flickor. Pyssling är 4 kusin så det är inte långt bort. Han skickade med en foto av han som utvandrade och nu kunde jag skicka foton på hans äldre släktingar. Hoppas han blir glad...


Nu väntar vi bara  på vad Lennart har för släkt. Tar nog några veckor till innan han får hem resultatet.

Kanske vi hörs av från skäret om det går bra med uppkopplingar ....

Inga kommentarer: