måndag 9 oktober 2017

Undrar ni hur det gick med musen?


Ja, den gömde sig i sovrummet hela dagen och inte gick den i nån fälla. När vi  såg på Rapport på kvällen så kom katten hoppandes och musen pep och ropade på hjälp! Mannen rusade upp fick tag i katten som tur var höll sitt tag om musen, så åkte dom ut och vad som hände där ute i mörkret vill jag inte veta. Men jag kunde sova i egen säng den natten.




Så fiskade vi en dag och fick fyra stora sikar en gös och en abborre. Men vid rensningen försvann två sikar! En var så röd i köttet och en hade dynt så dom försvann ut med fiskrenset.

Men då fick jag stor främmande. Först när jag tittade ut genom fönstret var min första tanke. Är det en björn??!!



Jäklar vad ståtlig den var! Nu är det bara frågan om det är en kungsörn, för dom har svart näbb längst ut och gult vid början. En del tror på det andra säger att det är en ung havsörn och näbben blir helgul senare.



Många bilder blev det. Men man måste röra sig försiktigt i fönstret, ser han mej så sticker han iväg. Nu kunde jag titta genom kameran hur han slukade gösskinnen, tjoff så var dom nere i magen på honom, även dom stora sikbitarna gick ner. Nåja, det räckte till en massa kråkor och skator också.

Ni ser hur stor  han är, så visst kan man vid första snabba blicken tro att den är en björn...

Så i lördags ordnade jag en fransk afton.



Då började vi med Sniglar Provencal, så en Quiche Lorraine och till efterrätt Creme Brulee.
 Till det så serverade jag viner från vingården vi besökte, Canto Perlic. 
Mätta blev vi kan jag lova.




Här är några av gästerna. Petra, Pålle och August som åt gladeligen sniglar. Kattvakten ville inte vara med på bild.



Så har jag fått upp fågelbordet så nu kan jag ta ett hundratal bilder av talgoxar och blåmesar. Bara för att jag inte kan låta bli...

Inga kommentarer: