onsdag 17 december 2014

Nu är det dags för hemfärd...

Vi har försökt se och uppleva så mycket som möjligt av Valletta. En dag var vi på en teater och såg en 45 minuter lång film om Malta och alla sortens människor som bott här. Och om alla krig som utspelats här. Det var mycket intressant.

Långt tillbaka i tiden byggde dom katakomberna för att gömma sig undan fiender. Fast ibland blev dom för länge instängda där, så då utbröt det istället sjukdomar så dom dog som flugor.

Var nog lite orolig att jag skulle bli smittad där nere när vi besökte dem i går. Så gick vi vilse i dem också, det var en upplevelse bara det. Men vad trappor jag gått i här. Vi bor ju på toppen av Valletta med premiärministerns kontorsbyggnad till höger och Börsen till vänster. Så skall man ta sig härifrån är det nerför och hem så är det uppför.  Det är bra att få upp flåset och känna att man gör rätt för maten sedan. Den är ingen höjdare här! Mest bara Pizza och pasta och det tröttnar man faktiskt på. Så är maten osaltad och smaklös.
 För att inte prata om frukosten, lite typ engelsk, med bönor, bräckt skinka och äggröra. Men i morse var det förlorade ägg, det ser så äckligt ut så jag tappade matlusten, fast Lennart mådade in han...
Påläggen som korv och skinka är så gråa och fula så det är bara ostskivorna som ser goda ut.

Sade till Lennart i morse, tänk om man fick ställa fram ett påläggs fat hemifrån med Oravais skinkan och våra korvar och vårt fina bacon. Då påstod Lennart att det skulle gå åt för mycket, man såg att det var inte många som åt av deras pålägg. Dom satt mest och knaprade på sina crossianter och rostat vitt bröd med marmelad på....

Igår tog vi den lokala bussen till ett marinmuseum som Lennart ville se. Bussarna är ju knökfulla och varmt i dem så när vi skulle ta oss tillbaka såg jag att man kunde åka en liten båt hem. Det var verkligen en skön tur. Bilder kommer när jag kommer hem.

Sedan när vi var nästan hemma vid hotellet skulle det skjutas salut på gammaldagsvis. Det tittade vi på, efter det tog vi ännu en lokal buss i 35 minuter till andra sidan av Malta. En stad som hette Rabat och där var katakomberna och St Pauls Grotta. Också en intressant utflykt. När vi sedan tog oss hem så blev det ett bussbyte, Det är faktiskt lite spännande att ta sig fram på okända platser.
Men Lennart han kan han, ibland söker vi oss fram på telefonens GPS och det går bra det.

Snart skall vi lämna hotellet för att ta oss till flygfältet. Klockan 15.00 sv.tid som det är här och flyga till Istanbul. Där skall vi vänta tre timmar innan planet går till Stockholm. Då får dom nog se till att vårt bagage kommer med denna gång. Så klockan tolv i natt är vi på Arlanda och därifrån kör vi till kusin Benke i Upplands Väsby och smyger oss in och sover över där. Och i morgon blir det dagsbåten från Kapellskär och så är vi hemma vid 4 tiden.

Jag hoppas att Kassimirremirremurr längtar efter mej som jag gör efter honom. Och att han har varit snäll med sin kattvakt.

Så blir det väl dags att ta itu med julbestyren, men det blir vad man gör det till. Med andra ord lugnt o stilla.

Pst... när vi drack kaffe i cafeet vid katakomberna spelade dom 'Helga Natt' med Jussi Björling, då fick man lite julkänsla...