torsdag 26 augusti 2021

Snigeljakt och stavgång...

 

När Mannen går på sina snigeljaktsrundor följer jag med och tränar på min stavgång som jag har varit alldeles för slö med. Fyra ögon ser bättre än två, men jag vill inte titta på när han klipper dom i två bitar. Så rysligt många har vi inte än runt oss, det är första sommaren som dom anlänt hit så nu skall vi hålla efter dom. Det blev 25 sniglar på dagens runda, han brukar ta en till på kvällen med pannlampan på...


I morgon skall jag på en kontroll till hudläkaren, trodde jag att man skulle få vara lite ledig från alla läkarbesök men den 6 skall jag till tandläkaren på kontroll. Fick i våras en så kallad fjäril, en protes med en tand på, härom kvällen när jag åt bandspagetti då lossnade den, har ett helvete med mina tänder. Tur var att jag fick fara till tandteknikern och vänta medan han lagade den och så förstärkte han den. Så nu får jag hoppas den håller ett tag.



För på söndag tänker vi köra en sista gång nu i år med husbilen. Då skall vi köra lugnt och stilla några dagar på 'Tidernas väg' Planerna är upp mot Ljusdal och därifrån svänga neråt mot Orsa och så Smedjebacken och hem via Strömsholmskanal som vi körde några gånger med båten.

Vi får väl se om rutten håller sig hela veckan.

I går var Lennart och pratade med grannen om dom verkligen tänker släppa upp vass och sly där hans pappa och vi höll efter. Nu är pappan lite orkeslös med årens rätt.


När han kom ner och såg eländet började han genast jobba med röjsågen. Än har han inte fått ner allt men det har ju regnat hela dan. Bra var att han höll med om att det skall hållas efter. Han bor en bit bort så han hade inte sett att det växt upp så mycket.

Nu har det varit höstlikt denna vecka och då kommer ideerna från mannen vad han vill ha till mat. I tisdags hade han Fläskpannkaka som önskan.



Igår fick jag bestämma och då blev det lite kyckling wook som är lite skonsammare mot mitt midjemått.
Fast idag ville han ha kålgrytan. Det är en av hans favoriter.


Det heter att det är LCHFs kålgryta, men när den är så god så äter man för mycket, för inte får jag mej att lyda att ta bara en gång...


Inga kommentarer: