fredag 5 juni 2020

Lite nytt från resan..

Efter Hangö tog vi oss till Karis, där tänkte Lennart titta in till en arbetskompis, men han var på jobb. Så vi fortsatte resan. Tog oss ner till Porkalaudd, trodde vi skulle träffa på hav och klippor. Då skall man vara beredd att vandra ganska långt, så vi såg bara skog...

Efter det passerade vi Helsingfors, Och tog oss till Borgå, åt på stan jag en halv pizza och Lennart kebabtallrik, först gången vi åt ute på länge. och ensamma var vi där.
Sedan tog vi oss till campingen 20 km utanför Borgå. Där kunde jag värma upp resten av pizzan i stekpannantill nattamat, blev jäkligt bra, aldrig mer i en micro.

Följande dag tog vi en tur runt Kråkö, där vi köpte vår båt för 38 år sedan och körde hem den. Båtbyggeriet är nerlagt men vi fick se resterna av det.

Sedan var in en sväng i Lovisa och Kotka, där vi åt lite lunch i bilen. Så fortsätter vi till en camping nära ryska gränsen, Vaalimaa, hette den och var ingen höjdare, bara en husbil till förutom oss, Så det är lätt att hålla avstånd.

Så började det regna så det blev en netflix film att roas oss med.

I dag fortsatte vi mot Willmanstrand, där ville vi se Saima kanal. Inte mycket att se men en sluss var vi och tittade på. Allt är stängt nu på grund av coronan.

Regn och 12 grader varmt. Nu fortsatte vi till en omtalad kyrka precis vid ryska gränsen, Nuijamaa heter stället. Där var det så många krigsgravar. Men även där nerstängt.

Och regnet fortsatte, så då drog vi vidare mot Lahti. Där kom vi in på en camping, fredag kväll och många vallfärdar till Bastun här. Dom har en egen strand som hör till bastun. Men det finns en fin strand här också som många har varit ner och badat i regnet, Mest tuffa kvinnor...

Det kommer nog att bli livat här ikväll, många ungdomar som kommer bärandes på Longdrinkar och öl i lådor, Måste nog gå ut och glo lite ikväll.

Nu har regnet slutat så jag tog mej ut och fotade lite, nu blev det rysligt vackert här.

I morgon en ny dag och då får vi se var vi hamnar då?