måndag 13 april 2020

Har lååångtråkigt!


Nu börjar det kännas att man bara går här hemma och knappt träffar nån människa! Fast på torsdagarna spelar vi boule utomhus och hittills har vädret varit på vår sida. Men vi är inte så många ca 10 stycken som vågar sig dit. Märker nog att en del är lite räddare än andra. Fast det är bra att folk är försiktiga, men så länge man inte känner dom 10 stycken som har corona här på Åland så har man inte träffat dem... När vi far och handlar så håller vi avstånd och spritar händerna.




Vi har försökt pigga upp oss med en ny bil, fick vänta länge på den. Den skickades från Tyskland till Finland och så hit, tur hade vi för det var den sista sändningen på ett tag framöver. 
Det är en Opel Corsa 2020 års modell. 
Så nu har vi racklat runt här på ön och försökt lära känna den och komma underfund med alla nya finesser som den har. Har i alla fall kört den så jag kan starta och växla med den, så fram kommer jag. Men med farthållaren har jag inte provat på än. Så kan man ha telefonerna inkopplade där så man kan köra och prata utan att hålla i nån telefon nu. Bra känns den...

När majmånad kommer så tar vi nog fram husbilen och kör bort en sväng med den,  Vi kan ju ta oss uti skärgården och kolla där som vi inte varit så mycket. Även kan vi ta oss till fastlandet, dit är inte gränsen stängd än.  I husbilen håller man sig för sig själv men det händer ju lite då...

Orkar ju inte hålla på att städa och baka,vill jag nog men då blir det att man äter av det också, det är ju livsfarligt. Bara vädret blir lite bättre skall cyklarna fram, nu har vi fin cykelbana att hålla till på.
Så nog skall jag överleva denna kristid också.

Har ju mina fåglar att följa med. Nu har vi satt igång två holkar med kamera i som vi kan följa med bobyggandet.



I går fick jag besök av två Steglits vid fågelbordet, första gången jag sett dem där.




Även två starar söker ett bo, tror inte dom kom igenom det här hålet som är för mindre fåglar. Starar ser man inte så ofta numera, förr när man var barn fanns dom häckandes här i holkar. Men på den tiden hade vi kor och dom vill gärna ha sällskap av sådana för då finns det gott om flugor...

Nu blir det att fördriva tiden lite i bastun och sedan skall jag se på 'Stolthet och Fördom' från 1995 med Hugh Grant som Mr Dorsey. Det är en sån film man kan se många gånger....

Inga kommentarer: