lördag 27 april 2019

Sista dagen här...

Torsdagen var det dags för Capri, Startade tidigt med båt från Minori till Amalfi, bytte båt där så tog det ca 1,5 h till Capri. Och där var det folk vill jag lova...

Från hamnen upp till Anacapri åkte vi en sådan buss. 10 sittplatser och 40 pers stående som packade sillar, som tur var fick jag sitta. Aldrig åkt nåt liknande! Så kom vi allra högst upp där vi besökte Axel Munthes villa Villa Michele.

Utsikten från Villan över hamnen i Capri.

En bild från villan, alla tunga möbler står kvar från den tiden Axel bodde här. Han dog 1949. Så blev det lunch däruppe innan vi tog en liten proppad buss till staden Capri. Kollade runt där så åkte vi en linbana ner till hamnen. Det var som att åka en spårvagn rakt ner... Så en 2 h båttur hem på det. Innan vi kom ombord trängdes vi med så mycket människor så man kände sig som en fårskock...

På fredag var det dags för Vesuvios. 2 timmars busstur dit på branta hisnande vägar. Hade bestämt mej att jag inte skulle gå upp. Skulle skicka mannen upp med kameran. 30 minuter upp skulle det ta och 30 minuter ner. Fast han var snabbt tillbaka. Svårast var det att ta sig neråt bland lösa stenar.

Ni ser den ljusare randen ovanför trädgränsen så högt upp gick bussen.

Så en busstur på 1 timme till en vingård, vinprovning med 5 olika viner och 5 olika maträtter. Efter det var vi nöjda att komma hem och få besked om vår hemresa nu när SAS piloterna srtejkar.

Vi skulle ha landat kl 14.00 idag på Arlanda och hunnit med sista båten hem. Nu kommer vi vid midnatt till Arlanda med ett Maltaplan som hyrts in och vi kommer att landa i Köpenhamn och släppa av Kulturresors resenärer från Danmark.

Så 11.30 måste vi lämna hotellet, 13.00 kliver vi på bussen till Neapel och 17.00 skall flyget gå hem med oss. Det här även tagit ner en grupp Kulturresors gäster som skall ta över efter oss.

Det har varit en riktig bra upplevelse denna resa. Fast det har tagit på krafterna, hade jag inte haft mina morfintabletter med så hade det inte gått.

Fast nu skall det börjas en avgiftning av mediciner, dryck och mat...