tisdag 21 augusti 2018

Så var den resan avverkad...

Allt var så bra och trevligt.

Vår tanke var att vi skulle ta oss till Karlskoga och Boforsudden och övernatta  där. Men när vi kom dit halv sex var det fullt. Det kan jag förstå för det var en fin plats.

Nu tog vi oss till Degerfors där dom hade en ställplats bredvid Missonskyrkan så där blev det lugnt och stilla. En stavpromenad genom det lilla samhället hann vi med innan vi styrde kosan mot Otterbäcken på morgonen. Där lämnade vi husbilen hos Lennarts kusinbarn och åkte bil med hans kusin till Skövde och tog in på hotell i staden nära Boulognerskogen där vi skulle se på GES uppträdande.

Där gav Niklas Strömstedt, Anders Glennmark och Orup järnet i två timmar. Mycket bra gjort av gubbarna!

Dagen efter blev det utfärd till Torö, Vänerns största ö. Där åt vi en mycket god lunch.

Dom flesta tog sallad, det tycker man kan göra enkelt hemma! Jag ville testa deras fisksoppa, som innehöll gös, abborre och räkor. Så nu kan jag göra den hemma också, för det var ju bara bekanta fiskar och jättegod var den.

Efter det hämtade vi vår husbil och tog oss ner till Sjötorp. Där Göta Kanal slutar eller börjar. Vi har ju kört den 9 ggr men det var nytt att stå med husbil där. Vi kom exakt i rätt tid och fick den sista platsen. Nu var det inte några fritidsbåtar där men massor av husbilar. Så förändringens vindar blåser över kanalen.

En passagerarbåt slussade ut för att köra en kryssning på 4 timmar med max 10 personer ombord.
Vi var sedan efter en aperitif vid husbilen och åt god mat på Kajutan där i hamnen.

Följande dag bar det av till Mariestad ca 45 minuter från Sjötorp och spelade minigolf. Som vi alltid brukar. Förra året delade Svempa och jag på vinsten men i år fick han vara ensam segrare!

Två bröder vid Mariestads kyrktorn.

Det var otroligt roliga banor, som skulle likna Mariestad med omnejd, här en slusstrappa. Efter det tog vi oss till kusin Marie-Louise i Otterbäcken och stod vid hennes hus med husbilen.

Resten av gänget bodde på Börstorps slott i närheten. Ett mycket trevligt bed &breakfast där. Kvällen slutades i Otterbäcken hos Marie-Louise med en god Biff Bourgone gryta, så passligt för då blåste det och regnade en stund på kvällen. Alldeles passligt... Efter det på söndagen tog vi oss hem.

Idag har vi startat upp jobbet på vedbacken, fast det var på gränsen för varmt med det arbetet, finns många tjocka vedknubbar att ta tag i...