onsdag 21 december 2016

Ibland får jag en enorm längtan...


Efter vissa böcker!

Fast mest är det nog känslan jag saknar.

När man var ung och läste dessa böcker jag var helt uppslukad av dem, sträckläste med andra ord och så kom det en tomhet, jaha, och nu då? var skall jag få tag i en likadan bra bok?


Här visar jag Prostmamsellen men det var tidigt sjuttiotal, Driver Dagg Faller Regn  och Moln över Hellestad läste jag väl kanske i samma veva. Dom var ju skrivna mycket tidigare...

Folket på Innhaug har jag läst tre gånger. Dom två sista gångerna när jag läste den hade jag med den till stugan på Rönnskär. Varje sommar vi är där tänker jag på att jag borde tagit med den. För att kanske få samma känsla tillbaka?

När jag tänker tillbaka på mitt läsande så har jag fortfarande min allra första bok kvar, fick i julklapp 1958. Häxan Pomeripossa och andra sagor. Av Barbro Svinhuvud.

Sagorna försvann snabbt, vi fick alltid varje vinter en årgång av Allers av granntanten, och där fanns romaner som tex -Det gäller ditt barn,-Den långa flykten, -Seger i mörkret och många många fler.
Har För många Allers romaner kvar, skall nog gallra där...

Så 1963 började jag köpa Angelique, då gällde det att spara undan pengar så jag kunde köpa nästa. Dom var ju inbundna och dyra för mej som inte var vid nån stadd kassa! Gällde att gno på och rensa i löklanden. Det blev 14 stycken som är kvar än...

Så efter det vart det väl mest kärlek på egen front och barnafödande....

På sjuttiotalet kom jag på Sigge Starks böcker och det var en hel det. Alla har jag kvar än.
Minns att jag sällskapade med en intelektuel tysk kille som hade så roligt åt mina Sigge Starks böcker,så han köpte er BRA bok åt mig. Främlingen av Albert Camus, som hade fått Nobelpriset. Fattade inte ett dugg av den boken. Kanske man skulle läsa om den? Har den kvar än...
Så var det Cathrine Cooksons böcker om jämmer och elände, dom finns kvar än...

Så kom åttiotalet och Sagan om Isfolket och dom 48 är också kvar. Läste också då Barbara Woods böcker, skitbra är dom och dom är också kvar...
Belva Plains böcker läste jag också som är bra. Och många många fler som jag inte orkar räkna upp nu.

På nittiotalet började jag släktforska och då gick mycket tid till det.

Nu har det blivit många bra böcker men gärna om gången tid, kriminalare är jag inte så förtjust i.

Nu gäller det mest Elisabet Nemert och så Simona Ahrnstedt som skriver väl lite mer tantsnusk som dom säger men böckerna är bra och spännande. Och deras böcker har jag ju också kvar...


Nu skall jag försöka gallra lite i mitt bokgalleri, det finns många böcker som inte behöver stå kvar...

Med andra ord jag längtar efter en tjock saftig spännande bok som slutar lyckligt.

Pernilla! du har ju börjat på en ny??


3 kommentarer:

Anonym sa...

Ja nu kommer minnena av alla böcker jag läste i ungdomen och som jag älskade. All Jordens fröjd, Driver dagg faller regn, Prostmamsellen och Törnfåglarna minns jag att jag älskade att läsa. I slutet av -80 talet älskade jag Sidney Sheldons böcker och jag läste även Jackie Collins tantsnusk. Sen fanns det en serie som hette Mammutjägarna och allt vad de nu hette om ett forntida folk.
Då jag var tonåring var det Vi fem, Kitty och Lottaböcker som gällde och förstås Allersromanerna.

Jag minns ännu känslan då man fått tag på en ny bok i en serie, vilken förväntan man kände och hur man längtade till kvällen så man skulle få lägga sig i sängen och läsa, det var inte så populärt om jag satt och läste på dagen, då blev jag oftast utkörd och ombedd att gå och rensa löklandet istället för att sitta och läsa.
Så tråkigt att den känslan försvunnit nuförtiden, kanske för att man får tag på allt så lätt. Oh så jag saknar den förväntan jag kände för en ny bok / Helena

mommo sa...

Ja Gud, dom glömde jag, Grottbjörnens Folk alla dem har jag också kvar och även Sidney Sheldons böcker. Vi har tydligen samma smak när det gäller böcker...

Anonym sa...

Kul att läsa om dina böcker Inger, jag har läst och älskat exakt samma böcker som dej.. + Kitty och Lottaböckerna! Just nu läser jag Röde Orm, har läst den tidigare, men för länge sen.. :-) / Åsa