fredag 8 juli 2016

1.910 km till Nordkap hemifrån!


Det tog tre dagar att köra upp. Lite långtråkigt ibland när jag inte fick se så många renar som jag ville.
Fast andra kör som oss. För när vi var i Haparanda Hamn på tisdag kväll var samma bil bredvid oss på Nordkap. Så jag pratade lite med dem där.

Men efter att vi kört upp genom Finland tog vi oss in i Norge och ett ställe som hette Kautokeino.



Där bjöd dom på kaffe åt husbilsresenärerna, Inne var det myggfritt tack vare röken. Men ute kunde jag inte vara. Det behövde jag inte heller för regnet vräkte ner hela natten.



Här vevar Lennart in elkabeln innan vi sätter kurs mot Nordkap.


Över Finnmarksvidda var det öppna landskap med bara små fjällbjörkar. Men på väg ner mot Alta var det en otroligt vacker väg. Med höga berg runtom.


Sedan på väg mot Nordkap var det också raka fina vägar ett bra tag.


Här närmar vi oss Nordkap men ändå 100 km kvar, men höga berg och många långa tunnlar passerade vi. Kolla att vädret är fint ännu!


Så kom vi upp och skulle betala 520 nkr för att komma in i dimman.


Hann få med en obligatorisk bild av Lennart vid monumentet innan allt försvann. Men dom hade en stor utställningshall i tre våningar som man kunde gå runt i och få reda på fakta om klippan och när dom första kom dit. Såg också en film där så vi kunde se hur det ser ut när solen visar sig.


Så dom vackra bergen som bara består av skifferbitar på väg ner. Vi stannade så jag kunde plocka med mej två flata stenar som minne.


Äntligen kom det en renflock, så både bussar och bilar måste stanna och låta dom gå över vägen.


Så många vackra renar som jag fick bilder av. Men fläckarna som renen har på sig sitter på vår vindruta.

 Nu har vi tagit oss ner till Alta och har en lite lugnare kördag. Nu har vi fått duschat upp oss och känner oss redo för en ny dag i morgon. Då skall vi ta sikte på Tromsö först, sen får vi se var vi hamnar.

1 kommentar:

Margaretha Lillvik sa...

Tack för en fin skildring av er resa där uppe. Synd på vädret, man får nog ha lite tur med sig för att solen ska hålla sig framme. Renar har vi sett en hel del på vår resa. Kör försiktigt.