fredag 11 december 2015

Så har ännu en blåsig vecka gått...


Med högt vatten och varm temperatur!

I dag blev jag lite nostalgisk och ville baka en kaka som jag gjorde senast för säkert 25 år sedan kanske ännu längre. Fick receptet av Inga-Lill. Kommer du, Inga-Lill ihåg 'Fridas mjuka pepparkaka'?


Vill ni ha receptet på en gammal kaka? Kanske att bryta av med alla dom moderna kakor som man blir översköljd av, så här kommer det.

! ägg och 1½ dl socker som rörs ihop.
1 dl lingonsylt
1 dl filmjölk men jag tog Turkisk Yoghurt och det gick bra.
så blandas 2 dl vetemjöl, 1 tsk bikarbonat eller matsoda med kryddorna:
1½tsk ingefära, 1 tsk kanel, 1 tsk kardemumma, 1 tsk nejlikor.

Gräddas i 35 min i 175 grader.

Eftersom jag nu skall titta på skidskytte från Österrike så skall dagens pippi bli en alpkaja.


Detta foto tog jag i Österrike 1.800 meter över havet, vid Hitlers Örnnäste som ligger i Obersalzberg.
Dom här kajorna betedde sig som måsarna på Skansen. Men det fanns väl inte mycket mer att äta än turisternas rester.

Trevlig Luciahelg på Er!

Inga kommentarer: