måndag 9 februari 2015

Mina förhoppningar är nog för stora...


Men jag skall försöka få mina pelargoner att blomstra!

På hösten hade jag tänkt slänga bort mina pelargoner. Men eftersom jag har svårt att slänga nåt som det är liv i, så åkte dom ner i plasthinkar och in i förrådet. Får väl slänga dom sedan när dom ruttnat eller fryst ihjäl. Nu när det är februarimånad så skall pelargoner planteras om, så jag gick och kollade på dem. Och tammmetusan så stack det upp några skira skott från dem.

Idag när solen sken och fåglarna kvittrade och termometern visade på 7 plusgrader, passade jag på att plantera om dem och ta bort alla fula torra blad. Hoppas nu bara blomjorden duger till dem, för den kändes lite torr och ynklig. Men på med vatten bara och så får dom stå i Sigges matskålar med fötterna.

Nu får dom samsas i farstun med mina penningträd, hoppas dom får lite livskraft av dem. För bara solen lyser så får dom gott om den varan där. Fast jag har lovat mig själv att så mycket blommor att vattna skall jag inte ha, eftersom vi säkert kommer att vara på resande fot mycket i sommar. Men pelargoner är ju ökenblommor så dom tål ju torka. Värre kan det bli om det blir en regnig sommar.

Nu helgen när det blåste storm så laddade det ner ordentligt från vindmöllan. Idag när solen skiner så kommer det ner massor från solcellerna. Tycker mycket om att sköta min eldning i pannan men det är inte så mycket jobb med den, denna vinter. Nu är vi inne på sjätte pallen och i fjol hade vi eldat upp 11 pallar denna tid. Så det har verkligen varit en varm vinter.

Fast någon vecka när vi varit borta så har vi använt jordvärmen, så där har vi nog sparat in en pall på det. Finns många sätt här att värma upp huset och vattnet...

Inga kommentarer: