onsdag 18 februari 2015

Det var en gång en tall...

 Som har stått i över 200 år tror jag. Och kanske för hundra år sedan högg dom ut en stor grop i stammen där dom hängde upp två grindar för olika kobeten. Sedan fick tallen namnet tvillingtallen. För några år sedan kapades den ner, för den stod i vägen för alla bilar som skall fort fram nu för tiden.


 Nu har den legat ett bra tag på vår vedbacke, tills Lennart kände sig stark för att ta sig an den. Den skall delas först i passliga längder. Flera gånger sågade han i järn och gamla spikar som växt in sig i den. Sedan måste han dela den i mindre bitar.


 Man ser nog att det kanske var dags för den  att tas bort. För där grindarna har suttit hade det börjat ruttna i stammen.


                               Det gäller att få dom i lagom stora bitar så han orkar få upp dom på klyven.


Bäst som vi klöv en så kom en gammal rostig spik fram, som säkert växte in för 100 år sedan. För den satt nästan mitt i stammen.


 Nu är en del av tallen i häcken och där skall den få ligga och torka i minst tre år till. Sedan skall jag elda upp den med andakt...
Skall skriva en lapp med namnet tvillingtallen på. Så skall jag gömma in det bland knubbarna så om det inte är jag som eldar upp den så kommer den som gör det få veta om den tallen.

Inga kommentarer: