söndag 11 april 2010

Intressant med havsörnen Meri´s rutt...

Efter att hon vistas en stund i Östhammar så började hon söka sig till Åland igen.
Första natten tillbringade hon på ett skär utanför Fyren Märket.

1 april så stannade hon till i Eckerö vid en ö som heter Finbo och efter det tog hon sig till Ålands högsta berg Orrdalsklint. Därefter stack hon till fastlandet och Nystad och gjorde några lovar där men nu är hon tillbaka på Åland och den senaste pejlingen var hon vid Vårdö Ledsöra.

Få se om hon tänker uppsöka nån partner här på Åland det återstår att se.
Undrar hur gamla dom är när dom börjar ruva ?
Hon föddes i fjol så man får hoppas hon kan ha några glada dagar före....

6 kommentarer:

petra sa...

Häftigt!
Finnbo ligger ju precis här vid skag, o man ser holmen från vår strand.Igår såg jag en örn flyga här utanför, så det kanske var hon ?;)
På tal om örnar, så satt en sån på isen i Lumparsund jättenära vägen!!Förstås flög den iväg när kameran kom fram..men herregud vilken bredd dom har mellan vingarna!

petra sa...

har googlat lite nu om örnar(intressant det här!)
Örnen ruvar inte förrän vid 6-7 års ålder.Lägger ca 1-3 ägg som ruvas i 35-40 dar.Ungarna växer snabbt, men lämnar ej boet förrän vid 4 mån ålder.Och boet väger flera hundra kilo, och det kan även väga 1 ton!
Örnen använder samma boplats år efter år, om den inte störs naturligtvis.
Jag måste absolut ut till Rannöarna i sommar igen för att se om jag vågar klättra upp till örnboet denna gång..men knappast, får ju svindel bara jag tänker på det!

petra igen sa...

En sak till sku jag ju skriva..örnens vingbredd kan bli upp till 2,5 meter!

mommo sa...

Tack nu blev jag mycket klokare...
Och dom här örnarna jag skiver om dom är födda senaste sommar utanför Vasa i Finland. Dom har pejling på sej som styrs av solceller och det är därför vi kan se vad dom har för dig. Tycker det är mycket intressant.

Nellyhulda sa...

Hej tänkte att jag skulle ge dig något mer örnaktigt, här finns en webbkamera som fotar ett örnpar i sitt bo någonstans i Åbo takten.
http://natureit.net/site/saaksikamera.php?cam=seili-wide&refresh=10

Anonym sa...

Tack Nelly Hulda för tipset!Har kollat in sidan!Häftigt att se dom in action!Men det är lite fördröjning i rörelserna fågeln gör, men det kanske ska vara så?
/hälsningar Petra som studerade 5 havsörnar som kalasade på en trut i morse utanför stugan!