onsdag 6 december 2023

Nu är dom sex veckor gjorda.

 

Har hållit på räknat ner, förstår ni! Efter sex veckor skall jag få börja köra bil igen och ligga på vänster sida.

Men! Inte far jag ut med bilen när det är minus 15 grader och än är jag inte mogen att flytta tillbaka till sängen. Fåtöljen duger bra ett tag till. Man vill vara försiktig ändå. Tränar gör jag, det blir ett ordentligt pass att plocka ur diskmaskinen och få kärlen upp i skåpen, går bättre och bättre, med städningen håller jag hårt på att inte göra, januari skall gå först sedan kan man börja damma....

Nu har vi verkligen fått vinter, Igår äkte vi över till Norrtälje på en snabbis, var hemma igen kl.19.00 När vi var på svenska sidan visade temperaturen 20 minus på vissa ställen. Nu hemma här har det varit minus 16. Nu börjar solen skina och det är nästan som i februari när snön glittrar.



På tal om glitter kunde inte låta bli att köpa dessa, som var överströdda med glitter som inte syns här men kanske här.



Mitt fågelskådning går det inte så bra med vid mitt fina fågelbord. Mest bara talgoxar, blåmesar, koltrastar och en rödhake. Mina fasaner har inte heller visat sig, rådjuren visar sig inte heller. Så med att mata dom skall jag vänta med. Folk pratar om att dom skjutit bort många och det märks hos mej.



Idag firar vi Finlands självständighetsdag, den skall vi fira och tänka på alla modiga finnar som kunde slåss mot ryssarna så vi slapp höra dit. Det hade inte varit kul alls. 

För alla som är klädintresserade är det en högtidskväll att sitta och titta på alla som köar för att få ta i hand med presidenten och hans fru. De brukar hålla på i minst 2 h. Brukar kolla en stund efter klockan 8 får då brukar Ålänningarna dyka upp.

Nu blir det dags att ta på sig icebugsen och gå ut en sväng i solen...

Inga kommentarer: