lördag 10 september 2022

Mycket djur och natur nu...

 

För nån dag sedan fick jag syn på en massa konstiga vita fåglar som satte på det ledsna båthuset på andra sidan viken.



Då förstod jag att det var Ägretthägrar, såg någon tidigare i sommar här. Nu räknade jag till 10 stycken för dom satt i vassen bredvid och så några uppe i träden.

Läste på att dom häckade första gången i Finland i Borgå 2018.. Så lite sällsynta är dom. Dom har bo högt i ett träd och föräldrarna matar dom i ca 50 dagar tills dom blir flygfärdiga.



I morse räknade jag dem till 11 stycken. Det kanske är så att ungarna har fötts här omkring och nu börjat flyga. När jag satte in bilden på Vädersidan så blev den populär så dom pratade i Ålands Radio om fotot och så lite om Ägretthägrar.

Dagen efter Ägrettmötet så mötte jag ett annat sällsynt djur.



Vi fick en Ål på nätet, den satte fast i sista ändan och jag blev förskräckt först  undrade vad det var för konstig fisk så ryckte jag till och fick upp den i nätbunken då såg jag att det var en ål. Lite hjärtklappning blev det för vi undrade hur vi skulle klara av den.. Den låg stilla och lugn i bunken tills vi kom hem



Vi ringde en vän som kom och tog vara på den. Han blev glad och han vågade hålla i den också! Det var ingen liten en. Han skulle röka den. Men när jag satte ut den på vädersidan blev det nästan ett ramaskri. En del på stod att den var fredad och 3,500 € i böter om man dödar den. Men som tur var så var den inte fredad just nu. Så jag hoppas att det var den enda och sista ålen jag drog upp..


Nu idag skall jag laga min omtyckta fiskgryta till middag för några vänner, så skall det packars in kläder och annat som vi behöver på vår husbilsresa till Tyskland och 'Sagovägen'

På måndag drar vi men först till Casandra och få träffa hennes baby, skall bli så spännande att få träffa honom. Så hoppas jag att jag kan blogga lite från resan. 

Inga kommentarer: