tisdag 23 augusti 2022

Det är lite för mycket nu...

 Hoppas vi kan ro iland allt?


Nu är vi Roseboule och Maiehamns boule medarrangörer med Svenskfinlandspensionärer av en stor bouletävling här hemma på vår idrottsplan.

Det kommer 280 människor från fastlandet med bussar hit och tävlar, så nu har vi byggt 46 banor och satt upp tält och ordnat med serveringsbord.

Smörgåslagningen tog jag på mej så nu har jag legat vaken några nätter och räknat på hur många smörgåsar och hurdana som skall lagas. Räknat tomat och gurkskivor med hur många behövs till ca 170 smörgåsar. Vilka brödsorter skall det vara???? och mycket annat.

Tur hade vi som fick en som har bakat 120 bullar och skall också komma med i serveringen i morgon med en väninna. Ikväll får jag hjälp av tre stycken att göra smörgåsarna, så skall knackkorven klippas, för vi skall också ha lite korv till försäljning håhå jaja, det har jag fått gissa mej till vad som går åt.

Vi måste börja spelet kl.08.00 på morgonen för många av spelarna skall hem med en båt som går 14.30.

Hur många har hunnit äta frukost och kommer dom hungriga eller mätta dit? Många funderingar blir det...

Men snart är det slutgrubblat och det får gå som det går.

Mannen han kollar vädret så fort han får tillfälle för vi vill inte ha regn. Nu har dom lovat regn på natten innan och hoppas det slutar på morgonen och solen tar vid. I morgon sedan skall vi bara koncentrera oss på att få kloten att rulla rätt.

Efter all torka så har vi fått lite regn 17 mm har det kommit hos oss denna månad. Men mycket mer på andra ställen.



Jag har fått lite fasaner som springer in i min syrenhäck, en höna med tre kycklingar och en med sex kycklingar, fast dom börjar bli stora nu och kan flyga upp om en fara närmar sig.



Den här gula katten som jag inte vet vems är brukar lura i häcken och skrämma upp dem. så jag skrämmer bort den istället. Min egen katt Ville, han bara kollar på dem och dom är inte rädda för honom.


Så har jag någon gång tömt aska ur spisen dit och det gillar dom. Att tvätta sig med aska lär hålla ohyran borta.


Inga kommentarer: