fredag 21 augusti 2020

Så lite fågelliv i viken...

 

Nu är det en grupp med 10 kanadagäss som dyker upp på min strand med jämna mellanrum, man ser att två håller vakt, antagligen föräldrar och dom andra 8 äter för brinnkära livet. Det är bra att dom ansar gräs och vass och så gödslar dom samtidigt.



Vackra är dom i mina ögon. Har också lärt mej se skillnad på kanadagäss och vitkindad gås, då är hela ansiktet vitt.



Här är mina knölsvanar och med sällskap av en häger.



När häger nummer två tänkte landa då protesterade herr svan så den måste flyga vidare.



Igår dök även en familj sångsvanar upp med 5 ungar. Första gången jag såg dom här. Det tyckte inte min knölsvan om, så det blev lite bråk där. Men tydligen gick ...



Sångsvanen som segrare, för i dag kom dom upp på knölsvanens revir och han vågade inte göra någonting. Bara hålla sig en bit ut i vattnet. Har hört att sångsvanen är ganska tuff av sig.


Så ser mitt liv ut just nu, springer med kikaren och kameran och håller reda på alla naturens under.


I går hade vi besök av två olika kattor, en skrek och jamade, satte ut bild av den på fb och fick ett snabbt svar vems det var, drygt en kilometer bort. Idag var den här igen och hade en riktig konsert för oss. Tog inte länge innan jag fick klappa den och lyfta upp den. Då hämtade jag en bur och lockade in den i den, stängde fast och for hem med den. I kväll kom det ett tack och en bild när den låg hemma i en säng och njöt. Hoppas nu att den hålls hemma, för han har nog lite för många kattor och alla brukar inte dra jämt. Så jag blir nog inte förvånad om den dyker upp igen...




Vacker är den, men liten och klen och inte kastrerad och lite för pratsam för mej för att få stanna här...




Inga kommentarer: