tisdag 11 februari 2020

Jag lever än...


Fast att leva med bältros är inte så trevligt, värst kliar och bränner det på nätterna så det blir dåligt med sömnen. Jag är inne på tredje veckan nu och hoppas det stämmer att för det mesta skall det gå över efter 5 till 6 veckor.

Annars har jag haft fullt sjå med mina svanar, en morgon fick jag se en örn kalasa på något och det var en svan, en årsunge.



Följande morgon när jag tittade ut fick jag se ett svanhuvud sticka upp. Oj har den uppstått tänkte jag...




Men det var en annan svanunge som tydligen inte mådde bra heller. Den vita högen till vänster om näbben är den döda svanen. Nu började isen lägga sig och den här svanen vankade runt här på stranden.




Förstod att den kunde inte gå ordentligt så därför kunde den inte springa fart och flyga härifrån.





Så en morgon så hade den fått flyga till svan himmelen.


Det blev lite is på viken, så kom Ciara med töväder och hårda vindar så nu är det öppet vatten igen. Nu har vi högt vatten igen 50 + Det blir ingen vinter med högt vatten.




Så här ser det ut sommartid.



Nu ser det ut så här, det är en märklig vinter vi har med 5 grader + och trastarna hoppar runt på gräsmattan och söker mask.

På tal om mask så fick jag se att Ville hade det, fick syn på en vit bit därbak. Så försökte jag ge honom en tablett, det gick inte. Så jag stack iväg till stan och köpte ett maskmedel som skall sättas i nacken och det skall ske ikväll när han kommer in.

2 kommentarer:

Libra sa...

Stackars svan. Här har vi djurskydd dit man kan ringa så kommer de och tar hand om de skadade djuret.
Förstår att bältros måste vara jobbigt. Hoppas det går över snart.

mommo sa...

Hej! Ja, här kommer det nån jägare som får tillstånd av polis och skjuter dem, för två år sedan hade vi en som stod nästan framför trappan. Så den sköt dom. Visst finns nåt djurskydd här på Åland också. Men svanar tar dom inte hand om för det är nog så att dom är för många och då blir en del sjuka också. Min bältros är för jäklig. Googlar man skall det bara hålla sig till ett ben om man får det där. Jag har på båda och nu kryper den upp på rygg och armar med.
Det som började för över två veckor sedan har börjat torka bort och bränner inte längre. Men när det kommer nya blåsor hela tiden... suck.