söndag 7 oktober 2018

Så genom Tyskland!


Ja, vi tog oss till Rüdesheim, och dom ljuger alltid med kilometrarna här, stod att det var 2 km till stan men det var över tre och tog 45 minuter att gå. Nu har jag lärt mig att dom förminskar avstånden. Men det är så dags nu och inte lär jag komma ihåg det nästa gång.

Nå vi åt en god schnitzel på stan och tog taxi hem.

I går hade vi lite längre körning runt 500 km. Men Lennart ville passa på när långtradarna står stilla på lördag o söndag. Men nog var det lite ester ute och körde ändå.



En bild av en modig kvinna i lådan kan ni få se.


I dag körde vi bara 150 kilometer till Kiel, även idag var det skönt att alla långtradare höll sig lugna när vi skulle passera Hamburg. För där brukar folk hamna i köer, men en söndag förmiddag gick det bra.


Nå fram kom vi och fick en fin plats!
Lennart har full koll på alla båtar som slussar in och ut. Fast först idag tog vi en 2 timmars cykeltur. Tog även en liten färja som transporterar cyklar och annat löst folk till andra sidan.




Cyklade runt lite där innan vi tog vi färjan tillbaka och upp på stan och äter en Döner...



Det måste man när man är i Tyskland. Så hem och pusta lite innan vi gick till en bussplats och tog 'hopp on hopp off' bussen på ca 1,5 timme. Då fick vi se hela stan plus blev guidade i hörlurar på svenska.

När vi kom tillbaka hade en svensk husbil parkerat bredvid oss. Kvinnan kom fram och hejade och sade att hon var från Åland! Efter lite förfrågningar så kom jag fram att jag jobbade med hennes mamma på slutet av sextiotalet på Ålandspilen. Hon berättade att Ester lever än och bor på Trobergshemmet i en ålder av 92 år. Så världen är liten.

Nu skall vi fördriva dagen i morgon i Kiel, på kvällen tar vi Stena Baltica tillbaka till Göteborg, dit vi kommer på tisdagsmorgon. Så det blir ett bra avslut hoppas jag med en god middag och en bra hytt!


Inga kommentarer: