lördag 22 oktober 2016

Måste bara ...

 Dela med mej av receptet till min goda fiskgryta.

Lagade den andra gången nu i kväll. Mannen har redan sagt tre gånger hur god den var!


Tärna i lite större bitar, inte så stora förstås:

Kålrot, morot, potatis, palsternacka, fänkål, bladselleri, purjolök.
Börja med att koka dom som behöver längst tid i lite vatten med en fiskbuljongtärning, salt o citronpeppar, lite timjan, vill man ha lite sting så doftar man över lite cayennepeppar.

Så till sist 2 msk tomatpure och fisken i tärningar. Jag har använt gösen. Det skall vara det bästa.
Så innan servering en burk räkor i lag som har runnit av.

Strö lite persilja över och så klickar man i lite aioli när man äter efter behag. Gärna en liten varm baugett till också.


Det blev lite kvar till lunch i min för stora gryta, så den är inte så vacker så här. Borde ha fotat när den var upplagd på tallriken.

Om det är någon av er som testar den kan ni väl berätta det för mej, här eller på fb.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Den ska jag laga i morgon, du får höra sen på måndag hur den blev, fast det är ju inte säkert att min kokkonst är lika bra som din/ Helena

mommo sa...

Hoppas den blir bra och passar dina smaklökar. Den är så enkel. Mest jobb är att tärna rotfrukterna. Lycka till.

Anonym sa...

Grytan blev supergod, jag använde kräftstjärtar i lag istället för räkor, men det blev lika bra. Kan tänka mig att denna gryta är är ännu godare dagen efter men det får jag inte veta för vi "slickade skålarna" Tack för receptet /Helena

mommo sa...

Tack för det Helena. Bra tips det där med kräftstjärtar dom gillar jag också...