torsdag 29 april 2021

Vintern kom tillbaka...

 och nordan har blåst kallt i en vecka minst och snö har det kommit men tur smalt det genast när den landade. Nu har nordan gått hem och det klarnade upp, så då blev det en kall natt -6 grader här i morse.


I går kväll fick jag syn på en stilig gammal bock som jag inte sett förut, fast i kväll var han inte lika stilig.



Han hade skavat bort basthuden som hängde i remsor från hornen och pälsen är på väg bort också. Han måste väl fixa till sig till hösten när brunsten skall sätta till.

Så när det blev lite humanare väder fortsatte vi med att klä av huset.



Traktorn med frontskopan är bra till mycket när han skall upp på högre höjder.



Det här var den sista inredningen inne i huset, så pappret och tapeter skall eldas upp på vår valborgbrasa och dom sista gipsskivorna var vi med till soptippen ikväll och lite annat bråte. Börjar kännas så lätt när man har rensat bort allt onödigt.



Här har vi tagit bort ett äppelträd som tappat livsgnistan och så en död björk har också hamnat till brasan. Dom lovar bra väder för att elda i morgon så det ser jag fram emot med lite korvar att grilla och så slinker det väl ner en och annan Aura också.


Så till sist igen...



Var vi och hälsade på Moniz! Så man fick sötbegäret lite tillfredsställt. Hon är så gullig och glad och kroppen kan inte vara stilla länge men både Lennart och jag fick ha henne en stund i famnen. Kanske hon tyckte det var lite spännande med äldre människor, finns väl mycket skavanker att titta på.


Nu får jag önska ER GLADA VAPPEN som finlandssvenkar kallar Glad Valborg!











Inga kommentarer: